Fantastiskt mycket kosttillskott

Tog ett kort på alla mina kosttillskott inatt. Detta är sjukt lite. Behövs allt det här? Nej det behövs inte men jag ska förklara. Är det inte farligt med så här mycket kosttillskott? Nej det är inte farligt. Är det värt att lägga så mycket pengar på det här? Absolut, annars skulle jag väl inte göra det? ;)
 
Vissa av dessa kosttillskott är viktigare än andra kan man säga. Alla gör sitt men vissa gör väldigt lite. Jag har tränat i 13 år och förutom att jag festar ibland (vilket givetvis förstör en del och inte kan kompenseras med massa kosttillskott) så sköter jag kosten och träningen i princip perfekt. Det är alltid grunden. Bra kost, hård och regelbunden träning samt bra vila/återhämtning. Sen kommer kosttillskotten. 
 
Fler av dessa kosttilskott tar jag alltid. Vissa tar jag ibland och vissa i perioder. Att deffa går bra utan någon fettförbrännare alls egentligen. Fettförbrännare gör väldigt lite men de hjäper ändå till. Ju mindre kroppsfett man har, desto svårare är det att bli av med det och när jag ska få bort det allra sista fettet så är fettförbrännare ett bra hjälpmedel att ta till. Ha ingen övertro på fettförbrännare och använd dom rätt. Titta i första hand på om du kan göra någon ändring i kosten vilket man oftast kan. Eller om man kan träna/promenera mer. 
 
Tänkte göra en liten lista på det kosttillskott som jag tycker är viktigast. Det här är de kosttillskott som är generellt viktigast sen kan det variera lite beroende vad du har för mål med träningen, din livsstil, hur du äter osv. 
 
* Proteinpulver - Finns olika typer av proteinpulver men det absolut viktigaste är att ha något snabbt (vassleprotein) som man tar direkt efter träningen. Fungerar även som mellanmål. Att få i sig tillräckligt med protein är grundläggande för att kunna bygga muskler överhuvudtaget. Det går att få i sig tillräckligt från bara kosten men ett bra proteinpulver att kompletera med är att föredra, det är både lite bättre och även smidigare. 
 
* Omega-3 - Bra för väldigt mycket. Har många hälsofrämjande egenskaper, fettförbrännande effekt och även bra när det gäller att bygga muskler. 
 
* Kreatin.- Har i många studier bevisats ha prestationshöjande egenskaper. Kreatin finns i olika "former" . Är en huvudingrediens i de flesta PWOs. 
 
* Ett bra vitamin/mineraltillskott - Även om du äter bra näringsrik kost så är det tyvärr svårt att få i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler om du tränar hårt. 
 
Dessa fyra kosttillskott anser iaf jag vara "bas-kosttillskott" . 
 
Sen har jag ytterligare fyra till viktiga men som ändå kommer lite längre ner på listan.
 
Aminosyror - i form av EAA eller BCAA. EAA är de 8 essentiella aminosyrorna och BCAA är de 3 så kallade grenade aminosyrorna. Används oftast precis innan och/eller under träning för att stimulera proteinsyntesen. Går även att inta emellan måltider för att stimulera proteinsyntesen. Bäst effekt på tom mage. 
 
Bars - Ett smidigt och proteinrikt mellanmål. Bars är inget prestationshöjande eller fettförbrännande i sig på något sätt men det är bara att det är väldigt smidigt att ta med sig när är iväg nånstans och inte har tillgång till något vettigt att äta.
 
PWO - En drink man tar 30-60 minuter innan träning för ökad prestation, bättre fokus och bättre pump. Det finns olika PWOs och det är individuellt vad som passar varje person. 
 
ZMA - Zink och magnesium som förslagsvis intas ca 30-60 min innan läggdags. Vid hård gymträning ökas behovet av dessa mineraler och har man för lite av dem så kan prestationsnivån sänkas. En annan stor fördel med att ta ZMA på kvällen är att många får bättre sömn av det. 
 
Vad fan är alla annan bröte på bilden då!?
 
Det är både det ena... och det andra med faktiskt ;)
 
Förutom de tillskott jag skrivit om så är det:  
 
* Färdigblandat protein - dyrare än vanligt men smidigt att ha med sig
* Olika testohöjare - höjer kroppens egna testosteronproduktion
* Olika fettförbrännare - ökar som sagt, och som ni nog fattar, fettförbränningen något.
* Gainers - snabbt protein och snabba kolhydrater som man tar direkt efter träning
* Ingefäratabletter - Ingefära stärker immunförsvaret och ökar fettförbränningen. Jag hoppas att tabletterna oxå gör det..
* Olika "pumpprodukter" - Ger ökad pump. 
* Olika typer av PWOs
* Kaseinprotein - långsamt protein som intas på kvällen och som fungerar antikatabolt under tiden du sover.
* ALA - en stark antioxidant som skyddar kroppen på olika sätt, förstärker även effekten av kreatin, ökar inlagringen av kolhydrater och reglerar blodsockernivåerna. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0