Min mat

Jag är inte så jätteintresserad av matlagning men eftersom de är så viktigt med bra mat när man tränar blir det ändå en del matlagning. Oftast inte så anvancerat. Lax och potatis är ett rätt som jag äter ganska ofta. Jag lagar till den på lite olika sätt men oftast som jag ska beskriva nu. Den här maten är bra både när det gäller att bygga muskler, när man deffar och för hälsan :) Gott dessutom!

Jag kommer förklara hur jag lagar maten och lite om vad varje grej innehåller och är bra för.

 Rivna morötter och riven ingefära  Som lite förrätt :)

Morötter innehåller relativt mycket betakaroten, som är ett förstadium till A-vitamin. Bra för att behålla solbrännan bland annat.
Ingefära skyddar lite mot förkyldning och är fettförbrännande och har många andra positivta egenskaper.

 Citronvatten till maten. Citron är en citrusfrukt och innehåller mycket c-vitamin och innehåller dessutom upp mot 200 olika växtämnen som har positiva effekter på kroppen. Lite fettförbrännande!

Laxfilen, den här måltidens huvudsakliga proteinkälla med ungefär 25 gram protein. Innehåller även mycket av den nyttiga fettsyran omega 3 som är bra för väldigt mycket. Att bygga muskler, fettförbränning och många olika hälsoegenskaper.

Citron igen. Dill. Svartpeppar och "havssalt" som ska vara bättre än vanligt salt tror jag? Häll det här på laxen som ligger på en foliebit som ni ser.

Såsen. Krossade tomater med vitlökssmak. De krossade tomaterna ska på laxen nu medans kvargen tar man på senare (om man nu vill ha kvarg men jag tar en liten klick iaf)
Tomat innehåller lykopen som har antioxidativa egenskaper. Vitlök har många positiva hälsoegenskaper och kan även påverka fettförbränningen. Kvarg är en bra proteinkälla.

Sådär nånting.. Vik nu ihop den här till ett paket...

och lägg det över potatisen som du låtit koka upp innan

Potatisen är den här måltidens huvudkälla till kolhydrater. För mig är det mängdet potatis den enda som skiljer den här måltiden från när jag bygger som nu emot när jag deffar. Nu äter jag 4-5 potatis beroende på storlek. På deffen äter jag färre. Potatis innehåller även en del näringsämnen, bland annat relativt mycket c-vitamin och kalium.

 2 knäckebröd med ost. Alltid till maten! Lite kolisar till och lite protein, fett och kalcium från osten...

 Ibland äter jag "vanliga" grönsaker. Idag blev det wokgrönsaker. Mycket broccoli som är en av de absolut mest näringsrika grönsaker. Morot och lite annat i oxå.

Lödrök. Innehåller säkert en del nyttigheter men jag äter det mest för att det är gott.

 Slutresultatet av en atletmåltid.

Efterrätt - alltid en bit choklad. Ibland vanlig chokladkaka, ibland after eight men idag den här som innehåller lite mörk choklad (men även en del socker...)

Choklad har visat sig öka nivåerna av den trevliga signalsubstansen serotonin. Mörk choklad innehåller även mycket antioxidanter. Men framförallt är det GOTT!

Smaklig tålmid :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0