Drop-set

En träningsmetod jag ofta anväder mig av är dropset. Oftast kör jag totalt 4 set per övning och sista setet är då dropet. Det innebär att man kör på en viss vikt till "failure" sen plockar man av vikt och kör på den vikten oxå till failure. Ibland kör jag ytterligare ett set med ännu lägre vikt. T.ex kan det se ut såhär i snedbänken: Först 100 kg till failure, plockar av och kör på 60 kg sen 40 kg. Eller om jag kör ett drop set bara så kan det vara 90 kg och sedan 50 kg direkt efter.

Under ett drop-set får muskeln jobba kontinuerlgt. Först mot ett relativt tungt motstånd sedan mot ett lägre motstånd. Detta innebär att de ischemiska (syrebrist) förhållanden uppstår och framförallt bibehålls (muskeln får på svenska för lite blod) och detta är förklaringsmodellen till varför drop-sets har så stor effekt på muskeltillväxten.

Bild från gårdagens ryggpass. Eller efter passet såklart..



Kommentarer
Postat av: Henke

Dropset är riktigt nice!!

Brukar ge fin pump och skön värk dagen efter.. ;)



Var ett tag sedan jag körde det, men blev sugen på att slänga in lite av det igen!



Mvh

2012-03-10 @ 00:31:47
URL: http://heppsanhometraining.com/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0