Tävla?

Ska jag tävla!?

Jag har funderat på det många gånger sista åren. Jag har kommit fram till att om jag ska tävla så är det i Classic Body Building(CBB). Skillnaden på CBB och vanlig Bodybuilding (BB) är att i CBB är det tävlande mindre. Jag kommer aldrig att bli något "massamonster" så det passar mig bättre med CBB. En del av er tycker säkert att jag är rätt köttig men jämfört med de som tävlar i BB är jag rätt liten...

Skulle jag tävla på en "riktig" tävlning i CBB så gäller "Över 180 cm: max kroppsvikt [kg] = (Längden i cm – 100) + 8 kg" dvs att jag skulle få växa max 89 kg. Som det är nu är jag för liten även här för att kunna lyckas bra.

Men det finns en nybörjartävling som heter Tammerpokalen som är i början av juli och där skulle jag "passa in" rätt bra tror jag "
Classic Bodybuilding +175 cm där du högst får väga det du är lång minus 100 (”Lätt mellanvikt”). Med mina 181(180?) cm skulle jag alltså för väga 81 kg och skulle jag deffa borta det sista och göra en kolhydratstömning så skulle jag kunna hamna nära 81 kg tror jag. Två andra fördelar med den här tävlingen är att det inte krävs någon licens eller att man inte behöver använda någon brunkräm eller olja.

Den stora utmaningen om jag ska tävla är att jag måste lära mig posera. Jag skulle även behöva förbättra min symmetri ytterligare, framförallt större axlar och lår. Normalt när jag deffar går jag ner till ca 6,0%. Jag har varit nere på 5,5% men om jag ska tävla måste jag ner under 4,5% minst. Det låter som att det inte är så stor skillnad men när man är nere så lågt så kämpar kroppen hårt för att behålla det sista fettet så det är riktigt knepigt att få bort det där sista..

Om jag ska tävla kommer jag lägga extra fokus på att få lite mer massa på låren. Det kommer även självklart krävas längre deff än de 2 veckor jag brukar köra. Det kanske kommer att krävas att jag inte festar lika mycket i början av sommaren heller ;)

Vad tycker ni? Värt att prova på att tävla?? Om jag gör det så behöver jag ert stöd!

Chris Harnell, en perfekt CBB-kropp. Något att sträva efter! Grym fysik där jag tycker axlarna och magen är det absolut bästa.

Per Ekbjörn - tävla i CBB?




Kommentarer
Postat av: Henke

Klart du ska tävla! Kör hårt!!



Mvh

2012-02-07 @ 21:52:23
URL: http://heppsanhometraining.com/blogg.html
Postat av: Ekbjorn

Tack!

2012-02-08 @ 16:07:47
URL: http://perekbjorn.blogg.se/
Postat av: Ida

Du SKA tävla! Du är ju köttigare än dom som tävlar! :-)

2012-02-08 @ 17:29:50
Postat av: Krisse

Med tanke på hur mycket energi du lägger på träningen tycker jag absolut du ska göra ett försök! :)

2012-02-11 @ 14:19:37
Postat av: Ekbjorn

Tack ska ni ha! Då får jag väl göra det :)

2012-02-11 @ 14:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0