Jogging VS promenader

Idag var jag ledig så de blev sovmorgon, fika ute sen äta ute :) Sen solat lite. Kallt i blåsten men varmt i solen! Sen var vi i Västervik o åt med jobbet så blev sent gympass idag. 21-22. Klockan alltså... Axlar och baksida lår!
 
Imorgon börjra min roadtrip med att åker till Linköping. Jogga och träna mage imorn!
 
 ok?
 
Bra lår på den här killen!
 
Ett ämne jag tagit uppe flera gånger innan är jogging VS promenad i fettförbränningssyfte. Och eftersom det är ett "hett" ämne så är det värt att tas upp igen lite :)
 
När man joggar, och när man går, beror förbränningen på hur stor du är. 
 
"normalt" räknar man på att en person på 50 kg förbränner 3 kcal / minuten om man går i 4,8 km / h på plant underlag. 70 kg förbränner 4 kcal och 90 kg förbränner 5 kcal. Men de flesta går lite fortare än så. Tror de flesta går i typ 6 km / h och då ökar fettförbränningen något. Och de flesta går inte på helt plant underlag och då ökar oxå förbränningen något.
 
Om vi tar mig som exempel. Jag väger 86-87 kg typ vilket innebär nästan 5 kcal / min men eftersom jag oxå går lite fortare än 4,8 km / h och det är lite backar så förbränner jag cirka 7 kcal / minuten. 
 
En fördel med promenader, i fettförbränningssynpunkt, är att på en promenad så förbränns nästan bara fett. När man joggar används både fett och kolhydrater som bränsle. Och det är ju fettet vi vill förbränna, eller hur?
 
När man joggar så förbrännar man cirka 1 kcal / kg kroppsvikt / km. Alltså, jag som väger 86 kg förbränner ca 86  kcal / km. Oavsett tempo. Om jag springer så fort som 3 min / km förbränner jag lika mycket som om jag springer 6 min / km (vilket låter mer troligt när det gäller mig :p ) Man är ju inget långdistansfreak direkt!
 
En förde med jogging jämfört med promenader är att konditionen förbättras och ju högre kondition man har desto bättre fettförbränning. 
 
Vad ska man då välja? Det man tycker är roligast! Och tänk på att all form av fysisk aktivitet förbränner fett: Jogga, bollsporter, dans, hoppa upp och ner som en idiot, klättra, ha sex, dansa osv! 
 
För att bygga en snygg kropp (vad de flesta tycker är en snygg kropp) så är det bästa att träna gym. Men gärna kombinera de med något cardioträning (kontion). Det är det bästa ur hälsosynpunkt oxå. 
 
Det går att komma ner enda till tävlingsform med bara gymträning och rätt kost (såklart) men det är lättare om man kombinerar gym med promenader. Anledningen till att vi bodybuilders (hahaha!) inte joggar o springer så mycket är för att mycket högintensiv träning gör att man tappar lite muskelmassa. Men i måttligt mängd är det ingen fara. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0