I´m possible

 
Ingenting är omöjligt! Det finns mycket som är omöjligt iåfs men det låter inte bra om jag skriver va? ;)

Träningsvärk i ryggen idag! Lite småont i ländryggen oxå, förmodligen efter att ha kört marklyft. Marklyft är, för de flesta, en bra övning om man gör rätt. Man ska självklart göra rätt i alla övningar men marklyft är extra viktigt eftersom den frestar på ryggen så mycket om man gör fel. Anledningen att jag har lite ont är nog för att de var för länge sen jag körde den och jag la på för mycket vikt.

Marklyft tränar många muskelgrupper. Jag tycker den tar mest på ländrygg. Men de involverar även Rhomberna och trapsen. Hela mitten av ryggen. Den tar även på glutsen (röv) och bak- och framsida lår. Även vaderna används lite.

En fördel med övningar som aktiverar många stora muskelgrupper är att utsöndringen av tillväxthormon blir större.

Den vanligaste frågan till någon som tränar är "Vad tar du i bänk?"  Man frågar så eftersom det tycks vara "ett mått" på hur stark du är. Visst, om man tar mycket i bänkpress är man stark såklart. Men ett bättre "mått" på styrka är marklyft tycker jag. Och återigen, jag tränar inte för att bli stark, jag tränar främst för att bygga muskler och delvis kommer styrkan då oxå eftersom en stor muskel är en stark muskel. Men en person som har mindre mängd muskler kan vara starkare om han tränar för att bli stark.

Man blir bra på det man gör mycket - förhoppningsvis iaf, annars känns det lite misslyckat kanske?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0