Kalorier

Kalori är en energienhet, Enhetssymbolen är cal. Ofta används även kilokalori, som förkortas kcal.

En kalori definierades ursprungligen som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius

En kalorie är inget farligt (tjejer!) Vi behöver få i oss energi för att kunna leva ett bra liv, för att orka klara vardagen och för att orka träna. Det som är mindre bra om man försöker hålla formen är ett kaloriöverskott. Dock är ett kalorieöverskott nödvändigt för att bygga muskler. Lurigt?

Det går inte att bränna fett och bygga muskler samtidigt under normala omständigheter!

Det går om man är nybörjare ELLER  om man använda steroider ELLER om man varit ifrån träningen en tid och sedan börjar träna igen


Kaloriebalans = Så mycket kalorier man behöver få i sig för att varken gå upp eller ner i vikt. Här är många faktorer som spelar in, hur mycket muskelmassa du har, hur bra kondition du har och hur mycket du rör dig på en dag. All form av aktivitet förbrukar kalorier.

Mer muskelmassa = Högre förbrukning av kalorier både på träningen och i vila.
Bättre kondition = Högre förbrukning av kalorier både på träningen och i vila.


Men det går att hålla rätt bra form men ändå bygga muskler men då måste man vara extra noga med hur mycket man äter. Om man äter några hundra kalorier över kaloribalans så bygger man muskler men ändå inte lägger på sig fett, eller väldigt lite fett. Det är så jag äter, jag vill ju lägga på mig muskelmassa men ändå hålla formen, det som är lite "vanskligt" här är att man kanske inte ökar i muskelmassa maximalt, det är svårt att veta om man ligger några hundra kalorier över balans varje dag.

 En pizza innehåller mycket kalorier men sålänge man inte hamnar på ett kalorieöverskott så är det ingen fara att äta lite onyttigt ibland!
  Lax är väldigt nyttigt men även nyttig mat kan  i för stor mängd göra att man får i sig för mycket kalorier.

Stort kalorieöverskott + träning = Ökning av muskelmassa och ökning av fett

Litet kalorieöverskott + träning = Ökning av muskelmassa och samma mängd fett eller liten ökning av fett

Litet kalorieunderskott + träning (ca 500 kcal) = Bibehållning av muskelmassa och minsking av fett = En bra deff!

Stort kalorierunderskott + träning = Minskning av främst muskelmassa, kroppen sparar fettet vid svält.
Om man tappar muskelmassa tappar man alltså lite förbränning oxå så det är dumt...

 Ett kalorieöverskott för att bygga musklerna, sedan ett kalorieunderskott för att bli av med fettet...

1 gram fett innehåller 9 kcal

1 gram kolhydrater innehåller 4 kcal

1 gram protein innehåller 4 kcal (men nettot blir egentligen 3 kcal)

1 gram alkohol innehåller 7 kcal (nettot här är 5 kcal - tror jag? )


Sen är det ju bättre att få i sig kalorier från BRA mat istället från godsaker.
Jag skulle kunna skriva mycket mer om det här, det här är inget lätt men om jag skriver mer krånglar jag nog till det för mycket. Skriv gärna och fråga om det är något oklart!

Sammafattning: Kalorier är energi, det är inget farligt! Ett kalorieöverskott leder till att man lägger på sig fett men är nödvändigt för att bygga muskler. Ett kalorieunderskott krävs för att gå ner i vikt men ett för stort kalorieunderskott gör att man tappar muskelmassa och det gör att fettförbränningen minskar.

Och slutligen, börjar inte räkna varje kalorie i allt ni äter!  Kalorierna ska vara era vänner, inte era fiender...


Kommentarer
Postat av: Grub

Steroider är en typ av lipider som kännetecknas av fyra sammankopplade kolväteringar. De har många funktioner i levande organismer. Varför skulle nybörjare ta det?

2011-10-24 @ 13:05:32
Postat av: Per Ekbjörn

Anabola steroider, ursäkta jag var otydligt. Men tror inte att jag skrivit något om att nybörjare ska ta steroider?

2011-10-24 @ 13:50:42
Postat av: G

"Det går om man är nybörjare, om man använda steroider och om man varit ifrån träningen en tid och sedan börjar träna igen" Så det du säger är att man ska vara nybörjare vilket dom flesta som tar AAS inte är. Och att man ska varit ifrån träningen, eftersom AAS ökar återhämtningen, varför skulle det hjälpa att varit ifrån träningen?

2011-10-24 @ 19:55:40
Postat av: Ekbjorn

Tack, nu har jag fixat det och skrivet eller emellan :)

Förstår du hur jag menar nu?

bra du rättar mig men du behöver gärna inte vara dryg för det

2011-10-24 @ 22:29:56
Postat av: Ekbjorn

Tack, nu har jag fixat det och skrivet eller emellan :)

Förstår du hur jag menar nu?

bra du rättar mig men du behöver gärna inte vara dryg för det

2011-10-24 @ 22:30:00
Postat av: G

Försöker inte framstå som dryg men eftersom du verkar vara seriös byggare så bör saker rättas. Ett tips till, du skriver om kcal i pro,kolh,fett men hur ska folken kunna veta hur mycket dom bör få i sig för att bygga muskler, gå ner i vikt, hur deffning funkar hur bulkning funkar? Vad kontrollerad bulkning är. Skippa att skriva dina övningar, visa dom istället. Lär folk tekniker, tips på övningar. Jadu listan kan göras lång men....

2011-10-24 @ 22:52:02
Postat av: Anonym

Jo tänkte faktiskt förklara de, men har gjort det i andra inlägg och blir för mycket i samma inlägg tycker jag. Skulle gärna visa övningarna men kan väl erkänna att jag inte orkar lägga upp bilder på alla övningar jag gör, men tack för tipsen.. jag ska försöka börja med att göra det ibland iaf :)

Har du blogg?

2011-10-24 @ 23:01:04
URL: http://perekbjorn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är ju en bra idé men tanke på att många ungdomar/vuxna som precis börjat gymmat behöver lära sig just tekniker. Ser dagligen folk på gymmet som svingar och håller på enbart för att kunna lyfta ett viss antal kg. Precis som du skrev i viktkåthet,så spelar det ingen roll om man lyckas bänka 100kg*3 rep om man kopplar in fel muskler. Ser ofta folk som smäller med vikterna, hantlar dunkar ner i golvet osv enbart för att det ska vara nåt manlighets test att låta mest på gymmet. Nej, har ingen blogg, har bara gymmat i ca 2år.

2011-10-24 @ 23:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0