Ju fortare du går...

Igår tränade jag rygg och eftersom det var ungefär en miljon folk på träningshuset och inget var ledigt så var jag "tvungen" att börja med marklyft. Skön övning, en av de "riktiga" byggarövningarna! Blev 3 set där och sista var en 6a ungefär på 150 kg. Blev lite baksida lår oxå.

 Började med plasmjet igår och tillsammans med PWOs som No-xplode och rätt lågt BF som jag har nu samt en del pump så kommer ådrorna fram!

Idag körde jag på WAHK. Axlar och övre bröst. Lite lättare idag eftersom det bara är 3 dagar kvar till tävlingen. Jens var med och han är på väg med storsteg mot den köttiga fysik han hade innan han åkte till Afrika ;)

Björn som ska vara med på fitnessfive körde igenom alla grenar idag och utan att avslöja antal reps så säger jag bara: Han blir farlig på tävlingen ;)



Följde med Ida (http://idaafransson.blogg.se/) ner till gymmet förut och gick på löpbandet. Det är rätt långtråkigt så jag roade mig med att se hur mkt kalorier jag förbrukade när jag gick olika fort och här kommer resultatet:
Nu vet jag inte om löpbandet tar hänsyn till vikt eller hur exakt den visar men ändå lite intressant att se skillnaden i hur mycket man förbrukar när man går olika fort.

3 km/h - (långsam jazzgång) 3,8 kcal /minut

4 km/h - (jazzgång) 4,8 kcal /minut

5 km/h - (normaltempo) 6,3 kcal / minut

5,5 km/h -(högt normaltempo) 7,3 kcal / minut

6 km /h - (rask promenad) 8,3 kcal / minut

7 km/h - (atlettempo) 10,5 kcal /minut

När man går eller gör något annan lågintensiv träning är det mestadels fett som förbränns (ju högre intensitet desto mer används kolhydrater som bränsle) och man räknar på att 7 kcal motsvarar 1 gram fett.

Jag brukar rekommendera folk att gå i det tempo de trivs bäst med men självklart förbränner man mer ju fortare man går...
Andra sätt att öka förbränningen under en promenad är:

* Koffein, grönt te eller annan fettförbrännare (tex red stack som ökar förbränningen mer) innan.

* Gå i kuperad terräng (backar, skog osv)

* Gå med stavar (jag vet, ser astöntigt ut men det ökar fettförbränningen!)

* Undvik att äta precis innan promenaden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0