Gör en lätt vikt tung!

För en bodybuilder (Ja det är alla vi som tränar på gym för att bygga muskler, även fast vi inte tävlar) så är det viktigt att "få kontakt" med muskeln/musklerna vi tränar. Det ska kännas i muskelns som tränas. De flesta av oss som tränar (alla??) vill träna med så tunga vikter som möjligt, det är ju klart att man vill vara stark! Men för många är det viktigare att bygga muskler än att vara stark. Visst går styrka och muskelmassa hand i hand, en stor muskel är en stark muskel även fast myten "bodybuilders är inte starka, de är bara uppumpad" fortfarande lever kvar :)



Men nu ska jag komma till min poäng :) "Gör en lätt vikt tung" För en styrkelyftare är det tvärtom, de ska göra en tung vikt lätt...
Visst, vi ska inte stå o dutta med några fjollvikter, vi måste fortfarande träna tungt för att vi ska kunna bygga! Men vi får försöka att inte vara så jävla viktkåta ibland! Tränar man för tungt så blir det lätt att man utför övningarna fel och risken för skador ökar väldigt mycket och dessutom tar man i med fel muskler.

Ett bra exempel i mitt fall (fitt mall) är hantellyft åt sidan som tränar utsida axel men om man tränar för tungt där så kopplar man in trapsen. Visst, för de som vill bygga traps gör det inte så mycket men för mig som inte vill göra det är det ju dumt... Alltså, lättare vikter och mer kontakt för att träna rätt muskel!


Jag tycker man kan "cheata" lite ibland när man tränar, men generellt tror jag många har mycket att tjäna på att inte vara så viktkåta! En annan grej som jag lärde mig idag, eller rättare sagt blev påmind om, är att försöka att "hålla igång vikten" helt tiden, dvs inte stanna vid något ytterläge och vila utan att se till att vikten rör på sig hela tiden.. Nu om det sjukaste passet nånsin...

Mitt jobbigaste pass någonsin!


Tränade ben tillsammans med PT idag! Offe kom till Träningshuset för att pressa genom ett minst sagt brutalt benpass! Först värmde jag upp med lätt benpress sen lite benspark sen blev det 4 giantset - benpress+hacklift+frontböj+knäböj utan stång.. utan vila imellan! Hade ca 3 minuter mellan varje giantset.

Jag trodde faktiskt jag tränade ben hyfsat hårt innan men inte om man jämför med detta!
Första rundan hade jag 200 kg i benpressen, 60kg i hacklift och 60kg i frontknäböjen.. sista setet var vikterna löjligt lätta, eller det var dom ju inte eftersom jag var så satans trött men ja ni fattar ;)
Genomförde hela passet med att gå djupt i alla övningar samt att, som jag skrev innan, "hålla igång vikten" hela tiden.
35(!) kg i knäböj, det ser inte så jävligt häftigt ut men jag lovar, jag var nära att börja gråta här!!! 20 kg i hackliften såg inte så coolt ut heller! Klarade mig ifrån att svimma, spy, gråta eller ramla ihop för musklerna var så trötta men det var nära!

Tack Offe för ett grymt pass :)

En intressant lärdom av detta "Tro aldrig du tränar hårt, det finns alltid de som tränar hårdare" !



Kommentarer
Postat av: Bengan

Ett mycket klokt inlägg, precis huvet på spiken! Finns alldeles för många viktkåta cheatere som man undrar vilken muskel dom tränar egentligen. Å så detta med att hålla vikten igång, det var jag oxå noga med en gång i tiden, bra påminnelse där!!!

2011-03-31 @ 21:04:07
Postat av: Ekbjorn

Tack! Ja eller hur :) Ja, lätt att glömma det där ibland..

2011-04-06 @ 12:32:15
URL: http://perekbjorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0