Baksida lår - min akilleshäl!

Tänkte passa på att skriva lite om baksida lår - hamstrings när jag var inne på framsida lår i förra inlägget. Baksida lår har varit mina sämst utvecklade muskler på grund av att jag slarvat genom åren att träna dem. Förmodligen var det lite av anledningen till att jag skadat mina knän flera gånger under min fotbollskarriär.

Idrottsmedicinskt pratar man om att man ska ha cirka 60% av styrkan i baksida lår som man har i framsidan. För mig har det varit låångt ifrån så. Motsvarande procentsats finns inte riktigt på överkroppen men även där vinner man på att ha en hyffsad balans mellan fram och baksida (bröst och rygg).

Jag har fortfarande rätt dåliga hamstrings men dom blivit bättre på sista tiden iaf.



Muskelgruppen på lårets baksida utgörs av fyra stycken muskler (m. semitendinosus, m. semimembranosus, m. biceps femoris caput longum och m. biceps femoris caput breve) och heter på latin mm. ishiocrurale. Det engelska namnet hamstrings används även.

Tre av de fyra musklerna urspringer från bäckenet (m. biceps femoris caput breve urspringer från lårbenet) och fäster in på insida respektive utsida underben. Det betyder att tre av musklerna kan påverkan såväl höftled och knäled mellan m. biceps femoris caput breve endast kan påverkan knäleden.

Bra övningar för baksida lår är: Liggande lårcurl, sittande lårcurl och raka marklyft. Även knäböj involverar baksida lår, speciellt om man går ner till 90 grader eller strax under har jag märkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0