Kaloriöverskott för att bygga!

 Har som jag skrivit om gått upp nu sista veckan, nöjd såklart, men som jag befarade: Det mesta är fett :p Hade för 9 dagar sen en BF% på 6,4% och idag hade jag 7,4%... nästan 1 kg, visst mätningarna är inte exakt men brukar bli högst 0,2% fel... så 0,5-1 kg fett!

7,4% är ingen dålig form men jag (som är lite skadad ni vet) märker ändå skillnad och känner mig direkt lite off men bra på sätt och vis för nu vet jag säkert att jag ligger på kaloriöverskott som är ett måste för att bygga muskler!

Finns dock vissa undantag då man kan bygga muskler på kalorieunderskott:

* Som nybörjare, då kan man äta riktigt dåligt men ändå öka.. Men tycker ändå man ska försöka äta redan från början!

* Om man "fuskar" (steroider)

* Om man tagit ett längre uppehåll från träningen och börja träna igen. Kroppen "vet om" muskler den haft innan och detta kallas muskelminne. Att träna upp den muskelmassa man hade innan går mycket fortare än att bygga nya muskler!

* Om man är ett genetiskt superfreak(!)

För att bygga muskler under "normala omständigheter" ska man alltså ligga på kaloriöverskott, dock behöver man inte ligga på flera tusen kalorier över utan det räcker med några hundra kalorier... Men svårt det där om man inte räknar kalorier vilket jag absolut inte tycker man behöver göra även fast det är bra att ha ett hum om hur mycket man får i sig!

Kommentera gärna om ni inte håller med om något jag skriver, jag har bra koll på träning och kost osv men kan absolut inte allt och är jätteglad om någon kommenterar och ifrågasätter det jag skriver.. Vettiga kommenterar alltså, sådant som att jag är en jävla spänntönt är inte så givande för det vet jag ju redan ;)


 Ryggpass förut.. Var sugen på att köra lite tyngre i latsdrag idag så blev en 4a på 120kg i första set.. Kul att träna tungt ibland, men jag vill inte göra det för ofta eftersom jag inte får lika bra kontakt när jag kör tungt. På baksida axlar och serratus fick jag för övrigt sjukt bra kontakt! Love it :)

* Förmiddagen: Baksida lår, nedre del rygg samt vader
* Efteriddagen: Resten av rygg och baksida axlar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0