ralxA

Axlar - kroppens viktigaste muskler? Sett ur ett bodybuildarPERspektiv tänker jag på då :)

Axlarna är grunden för en bra "X-form fysik" och axlarna syns från alla vinklar... Visst när vi pratar bodybuilding är alla muskler lika viktiga, det är helheten som räknas men om man ändå MÅSTE välja en muskel måste det väl vara axlarna! Synd bara att jag inte fatta det förr när jag började träna och var kär i att träna bröst och armar :p vilket jag får "lida" för nu... eller vara glad för kanske för att jag nu får kämpa hårdare för att bygga bra axlar :D

För att bygga bra axlar är det bra att ha lite koll på anatomi, låter tråkigt kanske men jag menar inte att man måste vara nån superfreak i det men ändå bra att ha lite koll! För att inte krångla till det för mycket eller för att jag inte ska verka för duktig(!) så ska ja undvika så gott det går att använda latinska ord här vilket man annars gör när det gäller muskelanatomi.

Axlarna består av tre olika delar: Främre, mellersta(yttre) och bakre delen och alla delar har olika funktioner = Man tränar dem med olika övningar!

        På den här bilden syns vad som är bakre, yttre och främre delen. 
 
* Främre delen av axelns huvuduppgift är att lyfta armarna uppåt - tänk er axelpress, och framåt - tänk er hantellyft framåt. Framsida axel är även synergist, dvs hjälper till vid bröstövningar. 

* Mellersta delen av axelns har bara en huvuduppgift och det är att lyfta armen ut åt sidan - tänk er hantellyft åt sidan. Den är synergist vid axelpressar.

* Bakre delen av axeln för armarna bakåt när man står med dom rakt fram, svårt att förklara men tänk er övningen omvänd cable. Baksida axel hjälper till vid ryggövningar, främst vid olika roddövningar. 

Det är viktigt att utföra övningarna rätt så att rätt muskel aktiveras. Tex vid lyft åt sidan så ska skuldran hållas sänkt annars kopplas trapsen in. Bättre att ta lite lättare vikt (Jag vet, det ser inte lika coolt ut men ger mer!) och att göra rätt!
                        

                       Här syns bakre delen men även yttre.

Hur kan då ett träningsprogram se ut då om man tänker på att axlarna består av flera muskler?

Man kan göra ett bra träningsprogram på många olika sätt, vanligt är att träna rygg+bic, bröst+tric+, axlar+mage, ben tex.. dvs man delar upp kroppen på 4 dagar. Det funkar bra, men något man bör tänka på är att framsida axlar används mycket vid bröstövningar och det är stor risk att överträna dom. Speciellt om man tränar axlar och bröst dagarna efter varandra. Det är vanligt i början och att man dessutom glömmer bort baksida axlar vilket leder till axelproblem.

Själv kör jag oftast bröst och axlar ihop på samma dag, men när det gäller bröst tränar jag i stort sett bara övre. Baksida axel tränar jag oftast ihop med rygg. Jag tränar inte riktigt "veckovis" eller vad man ska säga, alltså inga speciella dagar för en viss muskel utan det blir 4-7 dagar vila mellan varje muskel.

 Markus Rühl, den tokfreakiga tysken, tycks ha rätt bra koll på axelträningen...En märklig skapelse den där Rühl!

Sammanfattning: Lär dig lite grundläggande hur axlarnas muskler fungerar och se till att inte träna framsida axel för mycket i förhållande till baksida. Hur man delar upp musklerna under veckan är olika vad som passar än men det är ALLTID viktigt att musklerna får tillräckligt med vila samt att göra alla övningar rätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0