Koffein efter träning för ökat immunförsvar



Jobbat ihjäl mig nu några dagar. Fredag 20,30-lördag 16,00, Söndag 14,30-Måndag 08,00 och 14,00-22,00 idag. Tränade Framsida lår och lite baksida idag med jobbet.. Fantastisk skön känsla med pump i både fram och baksida lår!  Imorgon ska jag vara ledig iaf, då blir de Linköping för att spela beachvolley bland annat :)

Ökad immunförsvaret i samband med träning med koffein

Intensiv uthållighetsträning som tex 10 000 meter eller maraton frestar på immunförsvaret och dessa löpare får lättare förkyldningar. En studie från Loughborough University i Great Britain visade att supplementering av hög eller låg dos av koffein ökade utsöndringen av "human natural killer cells" efter intensiv aerobisk träning (90 minuter på 75% av max kapacitet) Natural killer cells utgör upp till ungefär 20% av immunsystemets celler. Koffeindoset påverkade inte resultatet.
Dessutom ökas glykogeninlagringen (inlagring av kolisar i musklerna) om man intar koffein ihop med kolisar efter träningen.

Även ZMA PF ökar immunförsvaret. "Zink är ett mineral involverat i många viktiga livsprocesser i kroppen som tillväxt, utveckling, immunförsvaret och neurologiska funktioner. Zink har betydelse för många viktiga hormoner, proteinsyntesen och ämnesomsättningen. Zink är även viktigt för hudens och hårets välbefinnande och behövs för normal sårläkning. "


Kommentarer
Postat av: Henke

Intressant det där med koffein!!



Har koffein i min PWO för tillfället men jag har aldrig märkt av några effekter av verken det eller starkt kaffe..

Frun kan inte dricka kaffe för sent, det tar 4h innan hon kan somna efter en kopp.

Men då kanske man får några positiva effekter man inte märker av det ändå. ;)

2011-08-23 @ 16:07:59
URL: http://heppsanhometraining.com/blogg.html
Postat av: Erika

Hej! Jag har en liten konstig fråga.. jag sökte nämligen på "höftböjaren" på google och hamnade här :P haha! Det är såhär att jag nu i snart 2 års tid haft problem med min högerhöft. Den lixom knäcker när jag går, varje steg jag tar. Först fick jag för mig att de va höftkulan eller nått som spökade.. men efterssom jag forskat lite mer i det nu så tror jag att det är höftböjaren.. att det är nått med någon muskel där eller brosk eller nått.. :S Usch pinsamt detta! Men jag är inte riktigt insatt i vad det kan va. Du som PT, vet du? :)

2011-08-24 @ 10:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0