Anatomi - bra att kunna!

Fick en kommentar på mitt inlägg igår, kul när någon skriver tycker jag! Det gällde varför jag dricker så mycket proteindrinkar och gainer och inte istället bara äter mat.. Jag äter alltid lagad mat minst 2 gånger om dagen, skulle jag äta fler mål skulle det ta mer tid, bli dyrare och tråkigare att äta så därför är det bra med kosttillskott :) Dessutom skulle jag behöva vara ännu mer mätt hela tiden...

Igår blev lite ändrade planer, jag fick jobba från 13,00-08,15 idag så körde ett förmiddagspass igår.. rygg! Tänkte köra mage med men var så slut efter ryggpasset! Jag vet om att triceps används som synergist (hjälper till) när man tränar rygg men igår kändes det verkligen att det är så eftersom jag hade träningsvärk i triceps...

De flesta vet om att triceps och framsida axlar är synergister när man tränar bänkpress (och även andra bröstövningar) men kanske inte så många vet om att triceps hjälper till vid många ryggövningar? För att "räkna ut" vilka muskler som hjälper till vid en viss rörelse är det bra att kunna lite muskelanatomi, om man vet vart musklerna har sitt fäste och ursprung så kan man räkna ut vilka rörelser den muskeln hjälper till med.

 Biceps till exempel, på bilden ser man vart muskeln har sitt fäste och ursprung och när fästet (på underarmen) närmar sig ursprunget (på axeln) så kontraheras muskeln. Tänk er bicepscurlen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0