Ryggpass i Södertälje - Börjar med kreatin!

Var och hjäplte min syster att flytta i helgen, stannade till i Södertälje på vägen hem idag och tränade med min atletkompis Jocke! Det blev ett ryggpass: Rodd, baksida axlar med hantlar liggande på bänk, chins, latsdragsmaskin och slutligen ryggresningar - totalt 18 set rygg/baksida axlar.. Lite olika hur många set jag kör men brukar bli runt 18! Tänk på att ryggen består att flera mindre muskler och kräver ganska många set totalt..
                                                          




Började med kreatin idag oxå, blir som en liten nytändning i träningen varje gång jag kör det, blir ungefär 4 gånger/år då jag kör cirka 6-8veckor och sedan håller uppe 4-6veckor.. kreatin är ett kosttillskott som gör dig starkare.. Absolut värt att prova om du inte gjort det! Nedan följer lite fakta om kreatin

Kreatin (Cr)
finns naturligt i kroppen varav det mesta i skelettmuskulaturen. En man på 70kg har cirka 120gram kreatin i kroppen. Man får i sig kreatin genom maten och främst då genom kött. Kroppen produceras även eget kreatin. Genom kött får vi i oss cirka 1gram om dagen och lika mycket produceras kroppen själv. När man tillför kreatin som tillskott brukar man normalt köra en uppladdningsfas på 5 dagar då man varje dag intar cirka 20gram/dagen. Detta leder till att totalmängden i musklerna ökar med 20-30%.

Jag skulle kunna skriva flera sidor om kreatin men eftersom ingen skulle orka läsa så försöker jag skriva så kortfattat som möjligt!
För att få bästa effekt av kreatin bör man tar det tillsammans med snabba kolisar för att insulinpåslaget hjälper inlagringen av kreatin. Även kosttillskottet ALA ökar inlagringen av kreatin. Cirka 20% är non responders och får ingen effekt av kreatin. De som får effekt av kreatin känner av det olika mycket, men när det gäller träning på gym kan du förvänta dig en styrkeökning, lite snabbare återhämtning, bättre pump och en viktuppgång på 1-2kg som beror på ökad mängd vätska i kroppen.
Det har gjort många studier på kreatin och dess prestationshöjande effekter. Kreatin är ett ofarligt tillskott och används att miljontals atleter världen över. Kreatin inverkar även positvit på sprintförmågan men då främst i på kortare distanser.

Kommentarer
Postat av: Mikael

Appropå pump, jag får aldrig det oavsett hur jag tränar. Har du nån teori om varför? Kanske förmågan att få det avtar med åldern? Jag fick det när jag var yngre.

2009-10-11 @ 22:30:25
Postat av: Joakim

Hur bra pump med synliga ådror..beror ju mkt på hur låg fettprocent man har... men annars om man inte kan lyckas få pump i armarna efter tex 6set med 12reps så är det nog något galet om man inte känner att man har ett pump i armarna efteråt... förslag är att du mäter dom före och efter..det bör ju skilja någon cm iaf.. :)

2009-10-11 @ 22:36:04
Postat av: Ekbjörn

Bra svar jocke! Micke, du går runt med ständig pump i varje muskel och får således ingen extra pump när du tränar ;)

2009-10-12 @ 20:38:08
Postat av: Mikael

Joakim, du har nog missuppfattat vad pump är. Pump KÄNNER man. Man behöver inte titta efter ådror eller om muskeln har blivit större. När man har pump så VET man det bortom allt tvivel.



Det som är konstigt är ju att jag kan träna på precis samma sätt nu när jag är 42 som när jag var 15, och inte få nån reaktion, fast jag fick det när jag var 15. Det måste bero på åldern.

2009-10-15 @ 09:18:53
Postat av: Joakim

Oki Mikael om du hade varit lite mer exakt i din beskrivning så hade det varit lättare att svara dig då pump enligt mig kan vara flera olika saker. Det kan för mig vara en tydlighet i den okulära besiktningen med storlek och ådror...men sen självklart känslan..men då det hör nog till ovanligheten att inte känna att man har tränat tex en muskel oavsett träningsform måste vara perhört!!!!! ovanligt!! och därav så tog jag inte med det i mitt svar. Ja Din gamla ålder lär ju bland mkt annat spela in i hur bra din kropp bygger muskler osv. Så antingen är du väl så jävla stark och uthållig att inga vikter tar på dig...eller också så kör du med för mesiga vikter för din styrka. men om du prövar att köra 21:an (leta i forum vad det är för något...) tex så skulle jag iaf bli förvånad om du inte får "pump" . Ser att du avslutar med att "Det måste bero på åldern" Så vad är din fråga då egentligen då du själv skriver ett svar...??

2009-10-15 @ 14:08:59
Postat av: Mikael

Min teori är att det beror på åldern, men det är bara en teori. Jag frågade för att nån här kanske vet med säkerhet.



21:an låter intressant, den tror jag inte att jag har prövat nån gång.

2009-10-16 @ 13:39:34
Postat av: Joakim

oki. Tips till när du kör 21:an är att du tar hälften i vikter jämtemot vad du annars gör tex 10reps på för annars e risken att man inte orkar.... =) Skriv gärna sen o berätta hur dina armar kändes.. om inte det ger "pump" så finns det ju många andra tips på tex bicepsövningar osv som ska ge musklerna ordentligt med stryk =)

2009-10-16 @ 14:50:35
Postat av: Mikael

Tack för tipset. Jag testar på fredag, som är min armdag just nu. Rapport kommer direkt efter träningen!

2009-10-17 @ 16:48:28
Postat av: Mikael

Jo, nu har jag testat 21:an. Jag tror att jag tog för lite vikt, jag antar att man ska ta så tungt att man inte kan göra fler än 21?



Jag fick ingen pump, men jag tog nog som sagt för lite vikt.



Räcker det med ett set förresten?

2009-10-25 @ 23:24:33
Postat av: Joakim

ja alltså förslagsvis så kör 5 set då med mera vikt om jakten är efter själva pumpet.... :)

2009-10-29 @ 22:58:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0