Kolhydrater - bra eller dåligt??

Kolhydrater diskuteras flitigt runt om i landet, och folk har olika åsikter om "kolisarna" Många har svårt att veta vad dom ska tro för alla "experter" säger olika! Det är inte lätt att veta vad man ska tro..Mitt tips är: lyssna på nån som både läst en hel del och tränat och exprementerat med kosten mycket själv...hmm låter precis som jag pratar om mig själv ;) 

Jag tycker att det är väldigt individuellt hur mycket kolhydrater man bör äta! Om du är vältränad och tränar förton gånger i veckan och har som mål att lägga på dig muskler så måste du äta rätt så stora mängder kolisar men om du är liten och inte tränar så mycket och vill gå ner i vikt så behöver du ju självklart inte lika stora mängder..

Hur mycket ska jag då äta undrar du kanske då? Det är ju som sagt individuellt och beror bland annat på: Hur mycket rör du dig på jobbet, hur mycket tränar du, hur stor muskelmassa har du, vill du gå upp eller ner i vikt?
Vissa människor har lite högre ämnesomsättning från början och kan även äta lite mer än andra..

Jag är i en träningsfas där jag försöker lägga på mig lite muskler och tränar cirka 5 pass i veckan och äter nu cirka 400-450 gram kolisar om dagen vilket är rätt mycket.. Om man tränar och har svårt att öka i styrka/vikt beror det ofta på att man inte får i sig tillräckligt med kolisar! Så grabbar, mer kolisar nu :) speciellt på morgon och innan o efter träning!

Har du nu som mål att gå ner vikt kan du prova med att dra ner på kolisarna, först ta bort självklara saker som socker (läsk, godis, kakor etc) sen kan du minska på ris, pasta, potatis etc till du går ner ungefär ett halv kilo i veckan (Det är vad jag rekommenderar att gå ner på en vecka, om du går ner för snabbt är lätt att man går upp sen igen)
Så dra gärna ner på kolisarna, men ta inte bort dom helt om du tränar, för att orka träna måste du få i dig en viss mängd kolisar, och viktigast är dom på morgonen och innan+efter träning!

Men kom ihåg att det är helheten av allt som räknas, det återkommer jag till en annan gång! Om du har några frågor på det ja skrivit eller vill ha kostförslag och inte vill kommentera så kan du mejla mig på: [email protected]

Kommentarer
Postat av: Erik

Jag vill ha en fastare bakdel (stjärt). Är promenader/löpning som effektivast eller finns det några mirakelkurer att trimma till den?

2009-10-13 @ 23:43:38
Postat av: Ekbjörn

Mirakelkurer finns inte tyvärr.. promenader och löpning är bra, men det bästa är om du kan komplitera med övningar som benpress, utfall och legcurls(baksida lår) Prova gärna att jogga där det är mycket backar, det ger mer på muskulaturen på lår och bakdel :) Lycka till!

2009-10-15 @ 10:26:49
Postat av: Joakim

Tja! För det första så måste man komma ihåg att hur hård/fast man blir när man känner efter med handen osv beror mtk på din fettprocent. Så promenader är bra hjälp för att ta sig nedåt i fettet men stimulerar inte proteinsyntesen tillräckligt för att bygga upp gluteus(baken). Så för att bygga en fastare rumpa så kan nog gymmet hjälpa till, utfall, raka mark och knäböj när nog bra övningar för det... Lycka till!

2009-10-15 @ 13:49:43
Postat av: Joakim

Ang kolisar...

Kolhydrater bygger inga muskler. Men dom är bra för återhämtningen och för att hamna på ett kcal överskott. Men det är inte så noga med kolisar före och efter träningen tycker jag. Ska du träna ben idag och tex spela fotboll imorgon så behöver man fylla på med kolisar så snabbt som möjligt i ganska så stora mängder. Men om du inte hade tänkt träna samma muskelgrupp inom 24h-48h så är det inte så noga. Vissa hävdar ju att dom blir trötta osv på gymmet om dom ej har laddat med kolisar 1h innan osv...själv så kan jag lätt träna på morgonen innan frukost med strålande resultat...det är upp till var och en att känna efter... Jag kör med EAA innan och efter träningen ist..och nu vid bulkperiod så kör ja lite malto till det... så alltså EAA eller vassle är det viktigaste vid träning...kolisarna kan ni skita i att köra i pulverform.. =)

2009-10-15 @ 13:55:18
Postat av: Ekbjörn

För att vara i anabolt tillstånd krävs välfyllda glykogendepåer, alltså måste man äta tillräckligt med kolisar. Och timmarna efter träning välkomnar musklerna kolisar extra mycket så då gäller det att fylla på! Gainer är riktigt bra efter träning, det rekommenderar jag om du har som mål att öka i muskelmassa/styrka!

2009-10-17 @ 23:08:30
Postat av: Joakim

Kan inte hålla med dig där i din tankebana riktigt...

Självklart vill man ligga i det anabola tillståndet längre än det katabola. Men kolhydraterna är inte det mest avgörande för muskeltillväxten. Det är proteinets sak. Sen kan man självklart bygga muskler utan att köra med så mkt kolisar sålänge du äter tillräckligt mkt utav protte o fett... dock är fett ej muskeluppbyggande...men kolisar och fetter i sin helhet är nödvändiga. Dock fetterna mer nödvändiga än kolisarna.... Så min sammanfattning:

Man måste inte äta kolisar för att ligga i ett anabolt tillstånd och ta hjälp utav en gainer med ett snabbt upptag utav kolisar. Kolisarna kan vara en bra hjälp påvägen till kcal överskott som är nödvändigt för att bygga... =)

2009-10-19 @ 23:33:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0