Frukost - viktigt!!

Läste på mjölkpaket idag angående frukost och hur viktigt det är, och jag håller med, frukosten är viktigt både om du har för avsikt att gå ner i vikt eller bygga muskler! Frukosten gör även så man håller sig pigg o skärpt under dagen!
Om du har för avsikt att hålla vikten eller gå ner i vikt så är frukost viktigt för hoppar man över den blir det lätt att man småäter senare under dagen.. Studier visar att de som äter frukost väger mindre än de som inte äter frukost! Frukost är det mål du kan äta mest av utan att lägga på dig fett :)

Men eftersom många har svårt att äta på morgon så har jag ett litet frukosttips: Atlasdrinken! Den är smidig att göra, smidig att ha med sig, går att variera och väldigt nyttig! Går även utmärkt att dricka som mellanmål... När jag gör den till frukost ser den lite olika ut men oftast: cirka 3 dl havregryn, ca 3dl mjölk, 15gram proteinpulver, ca 1 dl blåbär blandat i en shaker, sen mixar jag det o dricker! (om jag jobbar dag så dricker ja det i bilen på väg till jobbet!) Men som sagt, det går ju att blanda hur man vill, de flesta föredrar en mindre mängd havregryn (och behöver förmodligen inte så mycket som 3dl). Man kan även blanda i banan, hallon, jordgubb, linfrön, ägg blablabla :)

Frukost är som ja tidigare nämnde även viktigt för dig som vill bygga muskler. På morgonen har du inte ätit på länge (förmodligen inte iaf...) och då är du väldigt "katabol" (katabolt tillstånd=muskelnedbrytande). Vill du vända det till att bli "anabol" (anabolt tillstånd=muskeluppbyggande - ska INTE blandas ihop med anabola steroider!!) bör du få i dig både kolhydrater och protein till frukost!

En atlasdrink är perfekt, då får du i dig både BRA kolhydrater, protein från flera olika källor, fibrer från havregrynen, en viss mängd bra fetter, de flesta vitaminer och mineraler från mjölk och havregryn och rikligt med anitoxidanter från blåbären!

Kommentarer
Postat av: Anna

Och gott är det oxå med Atlasdrinken. Jag brukar göra utan proteinpulver, men med ett ägg i.

2009-10-17 @ 18:26:06
Postat av: Ekbjörn

Ja jag kör oxå med ägg ibland, det är gott :)

Ägg har ju högt BV oxå om du läst det senaste jag skrivit angående protte :D

2009-10-17 @ 23:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0