Undvik skador!

Tränade axlar igår, gör ju det två gånger i regel, det brukar gå bra men idag känner jag av lite i rotatorcuffen (ett antal småmuskler som sitter utanpå skuldran + en som sitter innanför skuldran) Rotatorcuffen stabiliserar när man kör tex hantelpress och axelpress och får jobba en hel del statiskt. Så nu tänkte jag inte träna axlar eller bröst förän torsdag och så ska jag försöka få in en massage i veckan..
 Rotatorcuffen är markerad med en svart ring på bilden :P Egentligen skulle jag inte haft nån spännbild idag för jag fick reda på igår att jag bara "spelar på mina muskler" ;) hehe fan så bra :)

Några tips för att undvika skador i rotatorcuffen: * Gör övningen RÄTT, tex är det viktigt att handen är över armbågen i hantel och axelpress annars frestar man rotatorcuffen extra mycket

* Träna inte för mycket axlar och bröst (vilken jag uppenbarligen råkat gör nu då) och OM du gör det så VILA!

* Försök få bra balans mellan musklerna på framsida och baksidan av kroppen för att undvika skador, man undviker även ryggproblem lättare då.

* Om du har problem med rotatorcuffen kan du träna den LÄTT men då ska den tränas på rätt sätt. Kan även vara bra att stretcha den ibland.

Trevlig lördagkväll, hoppas ni gör något skoj :D Jag har jobbat hela dagen så måste dessvärre sova snart..

Träning, kost och vila/återhämtning - balansen mellan dessa avgör dina resultat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0