BMR - ökad muskelmassa ger ökad energiförbrukning

Ska snart GÅ (skönt att bara ha 5min att gå istället för åka bil!)till gymmet och köra veckans sista pass, blir axlar och mage idag! Tänkte prova att köra på 70 i stående axelpress, får se om jag "wher ut ett" !
Sen blir det jobb hela helgen: 11,45-21,30 idag, 7-21 imorgon och 9-21 söndag!

Hittade en tabell över BMR här (hur mkt man förbränner i vila) och den visar hur många kcal man förbrukar på en dag utifrån FFV (fettfri vikt). Alltså hur mycket allt på kroppen, förutom fettet, väger. Hur vet man då hur mycket man väger utan sitt fett!? JO då hör man av sig till MIG så kommer jag med fetttången och mäter mur många % fett du har :)

FFV 30kg = 1166 Kcal / dygn
FFV 40kg = 1411 kcal / dygn
FFV 50kg = 1642 kcal / dygn
FFV 60kg = 1858 kcal / dygn
FFV 70kg = 2059 kcal / dygn
FFV 80kg = 2246 kcal / dygn
FFV 90kg(då är man BIG!) = 2434 kcal / dygn

Med detta vill jag visa att om man ökar i muskelmassa så ökar även BMR och du får således gratis förbränning i vila! Muskelmassa är "aktiv massa" och förbrukar alltså energi även i vila.

Några kloka(?) ord inför helgen: Krångla inte till saker för mycket! Det är förvisso bra om man kan vara strikt och så men överdriv inte. Om du råkar ta din prottedrink en halvtimme försent så gör det inget, om du råkar köra 3 set istället för 4 i bänkpress så gör det inte nåt!  

Försök hitta en bra balans mellan träningen och livet i övrigt, trevlig helg :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0