Kolisar hit och dit! och SPENAT!

Igår hade jag "ätardag"/påfyllnadsdag då jag åt lite mer, dels för att få lite bättre tryck och så får man igång förbränningen lite när man ätit lite en längre tid och börjar äta mer! Fick i mig typ 400gram kolisar igår kanske, på en höft sådär.. Men idag blev det "deffmängd" på kolisarna, 200-250 gram och imorgon blir en för mig lågkolhydratsdag med cirka 150 gram eller strax under det...

Benpass idag som sagt, sen pingismatch mot Jens (hur gick det då :P) och lite fotboll.. FIFA mot Leo och Tonna oxå, är väl ingen fettförbränning men måste ändå nämna det då den solklara vinnaren var Mr Oakbear :D hej jag är nöjd!

Och nu kom jag hem efter en timmes promenad!

 Något hekto kvar till den här formen..

Hade faktiskt tänkt att skriva lite om spenat nu!

Spenat innehåller lite kalorier och fett och näringsdensiteten är därför hög. Spenat innehåller mycket K-vitamin och A-vitamin och en portion ger mer än dagsbehovet. Det samma gäller C-vitamin, mangan och folsyra. För de viktiga mineralerna magnesium och kalium ges mer än halva dagsbehovet i en liten portion. Dessutom innehåller spenat rikligt med kalcium och en liten portion kan ge ungefär 30 - 40% av dagsbehovet. Detta gör spenat till bra mat för den som lider av högt blodtryck. 

Spenat ger ett allsidigt tillskott av antioxidanter. Det handlar bl.a. om ämnet lutein, som bl.a. tros kunna skydda ögat. Andra antioxidanter i spenat inkluderar: A-vitamin och förstadier, C-vitamin, Coenzym Q-10, E-vitamin, koppar m.fl. nyttiga ämnen

 Jag tvivlar på att man får så stora underarmar av spenat, men kanske värt att testa :)


Kommentarer
Postat av: Anna

Hur stor anser du att en portion spenat är?

2009-12-02 @ 10:34:17
Postat av: Louise

Vet du vad för effekt oxalsyran i spenaten har?

2009-12-02 @ 19:53:54
Postat av: Ekbjörn

"Spenat innehåller en del oxalsyra. Oxalsyran kan kanske hindra en del av mineralämnena, inklusive kalcium, från att absorberas. Har man haft problem med njursten brukar det ibland rekommenderas att man ska vara försiktig med livsmedel som innehåller oxalsyra"

Så om man har njursten ska man undvika spenat, eller vad tror du Loiuse?

Jag vet inte hur stor en portion är? 3 kanske :P

2009-12-02 @ 20:03:48
URL: http://perekbjorn.blogg.se/
Postat av: Ewezi

Sv: tack så mycket snälla du :)

Hoppas att allt är bra!

2009-12-02 @ 20:14:44
URL: http://ewezi.blogg.se/
Postat av: Joakim

Jag tror att Louise ville "glänsa" lite igen...

Det verkar som att hon är mer rädd för mat och dess innehåll... E250 tycker ja dock att man ska undvika i största mån...men det är svårt.. Louise kanske kan berätta lite om det? :)

2009-12-02 @ 21:10:28
Postat av: Anna

Vaddå tre?

Du pratar ju om hur mycket av dagsbehovet som finns i en portion spenat, men du har inte reflekterat över hur stor en portion spenat är?

2009-12-03 @ 10:55:29
Postat av: Carl

Lustigt, jag hittade nästan exakt samma text på en annan sida. Se länk: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/824



Där står också hur stor en portion är, 180g. Lite väl stor va?

2009-12-03 @ 11:09:31
Postat av: Carl

Får jag lov att ladda ned information från Nyfiken Vital för att sedan använda den på min egen hemsida?



Nej. Då bryter du mot upphovsrättslagen. För att använda materialet på din hemsida behöver du ett skriftligt tillstånd.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/232

2009-12-03 @ 11:55:01
Postat av: Ekbjörn

Nej jag vet inte hur stor en portion är, jag ska aldrig mer skriva om spenat, jag lovar ;)

Carl, det är ju förjävligt ;) Bryter mot lagen, shit alltså, shit...

2009-12-03 @ 19:33:12
URL: http://perekbjorn.blogg.se/
Postat av: Ekbjörn

Ewezi , det är bra förutom att jag bryter mot lagen... själv då?

2009-12-03 @ 19:34:14
URL: http://perekbjorn.blogg.se/
Postat av: Louise

Ja precis Joakim, nu glänser jag igen (skönt att ha en utbildning att luta sig mot ibland). Ville se om bloggaren vet att oxalsyran hämmar upptaget av järn rejält och därför kanske borde lagt till det i sitt inlägg (men kopierar man inlägg direkt kanske man missar en del viktigt information...) Järnupptaget är ju annars viktigt när man tränar mycket:)

E250 säger du, ja det är ett vanligt konserveringsmedel i charkuterivaror. Duktigt av dig om du lyckas unvika det. Förövrigt är även ättiksyra, salt och socker konserveringsmedel...undviker du dem också Joakim?

2009-12-04 @ 16:58:00
Postat av: Joakim

Ja sa inte att jag undviker den..då det är svårt..men att man nog bör undvika... och det är en stor skillnad! men det finns många E ämnen man bör undvika om du inte visste det...och ja, jag försöker nog undvika extra intag utav salt och socker.. men om du inte vet det så är det svårt att 0a sådana intag...dårå? Ja en allsidig kost är väl alltid bra att eftersträva när man tränar och inte tränar....



2009-12-05 @ 01:51:53
Postat av: Louise

va?! nej det menar du inte :O

2009-12-06 @ 00:30:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0