Maximera effekt av kaffe

Kaffe är en stor del av mångas liv. Det är något självklart som vi dricker flera gånger om dagen. I början kanske de gjorde oss pigga. Efter ett tag är de inte direkt uppiggande men om vi inte dricker kaffe på en dag blir vi förmodligen tröttare och får huvudvärk. Att dricka kaffe i måttlig mängd har fler fördelar än nackdelar. Den optimala mängden är svårt att säga eftersom alla är olika känsliga för kaffe. Men 2-3 koppar per dag kan vara en bra dos.
Koffein som finns i kaffe är prestationshöjande på flera olika sätt.
 
Jag brukar avråda att dricka kaffe direkt efter maten och det är av tre olika anledningar: Jag själv tycker det är vidrigt, du hämmar fettförbränningen en aning samt att upptaget av vissa mineraler hämmas.
 
Det här är saker jag skrivit om innan här men nytt för idag är det jag läste i Illustrerad vetskap när jag var hos mamma och pappa häromdagen.
 
Kaffe ger inte optimal effekt alla tider på dygnet. Kaffe har mindre effekt när kroppen avger sitt eget uppiggandemedel: Hormonet kortisol.
Kortisol är känt dom ett stresshormon men det har också betydelse för om man känner sig pigg eller ej. När kroppen själv pumpar ut kortisol i blode är kaffe inte lika uppiggande som i andra fall. Kroppen är naturligt hög på kortisol omkring klockan åtta och tolv, samt klockan 18 på kvällen. Kroppen reglerar kortisolet efter solljuset - och inte efter din personliga dygnsrytm.
 
Om du inte längre (eller aldrig har blivit) blir pigg av kaffe kan det vara värt att prova t.ex celsius där mixen av koffein, taurin och vissa B-vitaminer är uppiggande. Ska du få effekt bör du ta den på tom eller någorlunda tom mage (flera timmar efter du ätit) http://muskelbygget.se/sv/drycker/produktvisning/?item=prod_prod-s1%2F2757
Heat, Nocco mm innehåller ungefär samma saker.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0