Blir man tjock av potatis?

Tyvärr tror vissa att potatis är något dåligt och att man blir tjock av potatis. De flesta av er läsare vet säkert hur de ligger till vid det här laget men jag ska ändå göra en "potatisdeff" där jag ska äta ett kilo potatis om dagen i tio dagar samtidigt som jag ska tappa fett. Självklart väljer jag den bästa potatisen: Leanders Östgöta potatis http://rleander.se . Idag gjorde jag en fettmätning och den visade 7,8%. Målet är 6,5 om tio dagar. 
10 kg potatis är lika mycket som Levi väger ungefär. 
Jag befallde 15 kg för att tina ska vara oxå men hon får äta ett halvkilo om dagen. 
 
Potatis är ett grymt bra livsmedel. 
Potatis innehåller 75-80 kcal per 100 gram och ca 16 g kolhydrater per 100 gram. De innehåller ett par gram protein och en hel del näringsämnen. Framförallt mycket c-vitamin och kalium. Kalium ger "bra tryck i bitarna 💪" . De innehåller även bra fibrer. 
Dessutom: 

"Forskningsrön visar att potatis kan göra oss mindre stressade. Den innehåller ämnen som stimulerar hjärnsubstansen serotinin som gör oss nöjda och lugna." 
 
Histora om potatis om någon är intresserad av det ☺️

Potatisens resa startade för 8000 år sen i Sydamerika där inkaindianerna odlade den tåliga grödan högt upp i Anderna 

Historiker säger att hela inkakulturen grundande sitt välstånd på potatisen. Den närde hela befolkningen, som också tillverkade starkt öl av den. Potatisen gav makt och inkafolket tillbad en särskild potatisgud. (det är så olika de där vad man är för gud🙉) Till Europa kom potatisen först på 1600-talet med de spanska erövrarna. Från början uppskattades bara de vackra blommorna tills man insåg att knölarna var både goda och nyttiga. Jonas Ahlströmer gjorde svenskarna till potatisälskare på 1700-talet med inspiration från Frankrike.

Imorgon kommer jag att skriva mer om hur dieten ser ut, jag kommer såklart inte att bara äta ett kilo potatis om dagen🙈


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0