Träningstips - tävling

För er som inte gillar Ekbjörn onlinecoach på Facebook så berättar jag för er att jag har en tävling där: Du skickar in ditt bästa "träningstips" och hashtagar #ekbjörnonlinecoach på en träningsbild (eller annan bild) på instagram. Vinnaren lottas fram i slutet av nästa vecka och priset är "Kostschema med uppföljning" i januari. (Värde 1495 kr) 
 
Träningstips är ett vett begrepp och kan t.ex vara att ta en viss Pwo innan, att lyssna på nån speciell musik, att tänka på hästar när man tränar, att köra superset bröst och vader Eller vad som helst som du anses är viktigt för din träning. 
 
Mitt bästa träningstips (om jag måste välja en sak) är kontakt ☝️
Vad är det för konstigt tips?!
 
Kontakt med muskeln. I början brukar det vara svårt att känna på rätt ställe. De som kört ett ptpass med mig vet hur viktigt jag tycker det här är. Jag tjatar mycket om det. Att tänka på den muskeln som jobbar i en övning är en förutsättning för att skapa kontakt. Kontakt med muskeln innebär att det känns i den muskeln. Träningen blir roligare när man känner den och resultaten blir också bättre.
 
Vissa muskler är svårare att "hitta" och då gäller det att fokusera ännu mer. Vissa övningar kan vara svårare att få kontakt med musklerna. Det är individuellt. Men det viktiga är att tänka den muskeln där de ska kännas och att gärna flexa den muskeln samt att hålla en kontrollerad rörelse.
 
Ett ptpass med vältränade Sissela. Här tränar hon baksida axlar och jag har förodlingen tjatat om kontakt ett antal gånger när bilden togs. När de gäller småmuskler som baksida axlar anser jag att kontakt är ännu viktare. 
Ibland väljer jag tyngre vikter och bara "köttar på" utan nån direkt kontakt. De leder till ett annat träningstips, nämligen variation men mer om det en annan gång ☺️
 
Om du tränar för ett bli stark i något så gäller inte riktigt detta. Då vill du "bara" lyfta så mycket vikt som möjligt, vare sig det känns i muskeln eller inte. En annan grej med att lyfta tungt är att då vill man gärna att hjälpande muskler också ska lyfta så man orkar mer. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0