Kvarg och annat Protein

 
Det råder stor kvarg-hets i landet. Vi som tränat seriöst en längre tid har känt till kvarg i minst tio år. Skillnaden då var att de bara fanns på Lidl eller om det var att de bara kostade hälften så mycket där och de fanns bara naturell kvarg. 
Kvarg är ett bra och smidigt sätt att få i sig protein, dock så är de skillnad på olika protein och kvarg är inget magiskt. Det protein som finns i kvarg/kesella är så kallat kaseinprotein. Kaseinprotein är ett långsamt protein som har en antikatabol funktion. Det förhindrar alltså muskelnedbrytningen. 
Mitt kylskåp☝️
 
Eftersom kvarg innehåller långsamt protein så förstår ni säkert att de passar som allra bäst innan läggdags. Alternativt kan man ta kaseinproteinpulver.
 
Belgisk choklad. Riktigt gott! Jag brukar ta en portion i frysen en stund sen äter det. (I sängen tillsammans med en avsnitt vänner🙉) 
Jag brukar variera lite. Att ta kvarg till frukost (utan något annat protein också) eller efter träning är givetvis bättre än inget protein alls men det är inte optimalt. Vid dessa tillfällen behövs ett snabbt protein. De flesta proteinpulver består av snabbt vassleprotein. Vassleproteinet stimulerar proteinsyntesen och är alltså anabolt (uppbyggande) även aminosyror (BCAA) fungerar bra vid dessa tillfällen. 20 gram vassleprotein motsvarar ca 10 gram bcaa.
 
 
Personligen föredrar jag en portion aminsyror precis innan passet och ibland mellan måltiderna för att stimulera proteinsyntesen. 
 
Själv använder jag oftast gainer efter träning som både innehåller snabba kolhydrater och snabbt protein. Till frukost och som mellanmål är de här mitt favoritprotein:
Riktigt god smak Och hög kvalité☝️
 
Hur mycket protein man behöver är svårt att säga exakt. En vanlig rekommendation är dock 2 gram /kilo kroppsvikt och lite högre under diet. 
 
Här är en tabell som visar "hastigheten" på olika protein:
 
Ett grymt bra och allsidigt protein (som jag för övrigt hade med mig på en av Thailandsresorna som matsäck🙉) är detta: 

Kommentarer
Postat av: mattefitness

Gott med lite skola :)

2015-06-25 @ 21:30:54
URL: http://mattefitness.blogg.se
Postat av: Anonym

Kan man inte bara dricka en massa mjölk? :)

Svar: Jo det går men det blir rätt mycket ☺️ Om du väger tex 80 kg så behvöer du 160 gram protein. En liter mjölk innehåller 33 gram protein så det blir typ 5 liter mjölk så de går men det blir inte optimalt sammansättning på proteinet då den största delen av proteinet är kasein☝️
Per Ekbjörn

2015-06-28 @ 11:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0