Unna sig

"Man måste ju unna sig lite också" 
Det har ni säkert hört många gånger. Kom igen nu, unna dig lite, det är ju fredag! Amen unna dig lite då, jag fyller ju år snart. Varför unnar du dig inte lite? Du äter ju så bra jämt annars! Unna dig lite nu, det är ju semester! Unna dig, det är ju snart jul! Osv...  Ja, det går oftast att unna sig men kom ihåg en ska, man MÅSTE aldrig unna sig.
 
Strävans åsikter om att unna sig, den här måste ni se! https://m.youtube.com/watch?v=3slYTflBdU4
 
 
Sen det här att man måste smaka lite eftersom man är otrevlig annars. What the fuc
k?!  Jag kan förstå att folk vill att man ska smaka när de stått och gjort en tårta till exempel men det är väl bättre att de som tycker om tårta äter av det än jag som inte gillar tårta?! Om jag inte är på nån deff så kan jag absolut smaka en liten bit men skulle jag deffa så skulle jag aldrig smaka en bit för att vara trevlig! Visst, det påverkar deffen minimalt men här är det "många Bäckar små" som gäller. 
 
 
En kanelbulle, säg 500 kalorier. 
Om man ska hålla på att unna dig för det är lördag, för det är fredagsmys, för det är födelsedagsfika, för det är semester blablabla , säg att det blir 120 dagar om året och du unnar dig en kanelbulle eller något av motsvarande mängd kalorier så är du upp i 60000 kcal av unnade. Det innebär drygt 8 kilo fett. Av unnande...
 
"Kan" man unna sig då? Som strävan säger i den filmen, allt handlar om frekvensen. Hur ofta du unnar dig och hur mycket. Når jag deffade inför lucia så unnade jag mig så ofta som varannan dag MEN då handlade det om en chokladbit på 2 gram samt att jag åt perfekt resten av dagen.  Dock är en tävlingsdiet väldigt extrem och inget som gemene man håller på med, det vet jag också. 
Du kan unna dig men ju mer du unnar dig desto sämre resultat /form. 
 
Om du är på diet/deff och känner att du måste unna dig så är det fördel att göra det efter ett hårt pass eftersom din förbränning är högre då. 
Eller strax innan ett pass eftersom sockret och insulinpåslaget faktiskt kan öka prestationen , om det är gymträning Vid pratar om och noterbart ät att det ska vara inom cirka en halvtimme innan passet då. 
 
Och det här med att man inte hinner att laga bra mat är snicksnack... 
 
Slutligen, det här är viktigt: När ni väl unnar er så gör det med gott samvete! jag vill inte få någon att få dåligt samvete, bara tänka över det här med unnandet... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0