Komma igång på rätt sätt!

(Börja på andra stycket om du inte orkar läsa blablabla om mig) 
Syftet med min blogg är att inspirera och hjälpa folk med sin träning och kost. Jag trivs med att kunna hjälpa människor. Visst, jag har även använt bloggen genom åren för att visa upp mig själv lite, det erkänner jag. Jag vill absolut inte framstå som skrytsam men med 15 års erfarenhet på gymmet, en bra PT-utbildning, ha läst mycket själv och ha hjälpt flera hundra på olika sätt så kan jag mycket. Vissa har jag hlpt genom att ge lite träningstips bara, vissa genom ptpass, vissa med kost och stöttning. Jag är absolut inte fullärd inom varken träning, kost eller hälsa i övrigt , det blir man aldrig men jag är bra på det här.
 
Nu till min point, så här efter jul och nyår vill i stort sett alla antingen komma igång att träna, komma igång igen efter uppehåll eller komma igång och träna ännu hårdare. Det är bra men jag vet att många är alldeles för ivriga och vill för mycket så mitt första råd är: TA DET LUGNT! 
 
Rom byggdes inte på en dag... 
 
Vadå ska jag inte träna sex pass i veckan och äta perfekt?! (Sexpass kan du "träna" varje dag, det är bra med sex faktiskt ☺️ )
Ja kanske ifall du tidigare tränat fem pass och ätit "nästan perfekt" . 
 
Vad händer om du går ut för hårt då? Ja du som läser det här och inte tar till dig vad jag skriver kan svara på det om några veckor eller i bästa fall om några månader... 
 
1. Du blir sjuk (förkyld och så) eftersom du anstränger kroppen alldeles för hårt i förhållande till vad den är van vid. 
 
2. Du blir skadad. Av samma anledning
 
3. Du kommer att tröttna. 
 
Vad ska du göra då? Ta ett steg i taget! 
 
 
Om du inte tränar så är steg ett att börja direkt men med lugnare pass några veckor. När det gäller kosten så kan du börja med att ta bort sockret eller begränsa det till en dag i veckan. Nästa steg kan vara att träna 3-4 dagar i veckan istället för 2 och när det gäller kosten att äta mer protein till exempel. 
 
Om du redan tränar men haft uppehåll, då är steg 1 att ta sig till gymmet (eller om du tränar något annat) . Äter du "ok" så kolla över din kost och se vad du kan göra bättre. Du kanske slarvar med frukosten? Ta en vecka där du äter bra frukost tex, nästa vecka tar du steg 2 där du lägger till mer grönsaker och bär i din kost. 
 
Och kom ihåg, det du tror är bra kost kanske inte är det alla gånger ... Nu tänker jag mest på er tjeje som oftast äter alldeles för lite i förhållande till hur de tränar. Det är varken bra för era muskler, hälsa eller att för att förbränna ert fett. 
 
En annan sak som är viktigt att tänka på, speciellt nu när alla skriver "2015 kommer att bli mitt år blablabla " jag hoppas att det blir det för er alla men inget sker automatisk utan vi får jobba för det, både när det gäller träningen och livet i övrigt. 
 
(Tina jag har ju inte tjatat så mycket om det här idag ju☺️) 
 
Om du nu redan tränar hårt och äter väldigt bra då? Träna hårdare! Men framförallt smartare, ät ännu bättre, kanske sov mer och skaffa mer kosttillskott. Det går alltid att göra saker bättre. 
 
Slutligen, kom ihåg att må bra och ha kul på vägen. Beach 2015 är inte allt. Livet kommer inte att vara perfekt på något sätt om ni nu skulle lyckas komma i den där formen ni drömmer om, kom ihåg att det är resan som räknas och inte målet.
 
Ät och träna för att må bra och gör annat i livet som du trivs med! 

Kommentarer
Postat av: Robex Lundgren

Fin bild

2015-01-02 @ 09:03:37
URL: http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0