Fit och hälsosam?

Är det dom som är i riktigt bra form de mest hälsosamma eller är det tvärtom? Precis som med allt annat så finns de här inget allt eller inget, rätt eller fel. Att dra slutsatser genom att bara se på någon och värdera hur de mår är väldigt vanskligt.
 
 
 
 
Hur är då sambandet mellan att vara fit och att vara hälsosam? 
Om någon är "lite mullig" och tränar så räknas faktiskt den personen som mer hälsosam än någon som är smal och inte tränar. 
 
För optimal hälsa tror jag att en kombination av någon typ av styrketräning och konditionsträning är de allra bästa men de viktigaste är ATT träna nånting.
 
 Du kan även vara något överviktig och träna och samtidigt äta rätt bra och då skulle jag ändå se den personen som relatvit hälsosam. 
 
 
En liten övervikt behöver alltså inte betyda ohälsa, men en stor övervikt gör det och generellt blir den ohälsan större desto mer övervikt du har. Något som är av betydelse är även var fettet är placerat. Den typiska "gubbmagen/ölmagen" beror på en fettansamling kring inre organ och det är det sämsta stället att lagra fett på. Orsakerna till att det lagras mer där kan vara genetiskt, låga testosteronnivåer och stress. 
 
 
Låga testosteronnivåer kan du råda bot på genom att styrketräna och genom rätt kost. Stress kan du minska genom att läsa mitt inlägg från förra söndagen😉 
 
De som är i väldigt bra form då? Det här är det luriga. För låg fettprocent är inte hälsosamt, så är det bara. Exakt vart den gränsen går är svårt att säga också sen handlar det lite om hur länge man håller den formen, vad som äts när man håller den formen och hur livet i övrigt ser ut. 
 
Dagen innan tävling. Ca 3% kroppsfett. Ohälsosamt? Förmodligen lite. Precis som i stort sett all elitidrott så är bodybuilding ohälsosamt men när det är en begränsad tid och så länge man ändå äter bra och sköter de andra bitarna (kost och vila/sömn) så är den här livsstilen betydligt mer hälsosam än en med massa socker, transfetter och alkohol.
 
Personligen mådde jag bra på alla mina tävlingsdieter. Jag har en stor fördel och det är att jag inte blir hungrig så lätt☺️
Om du ska tävla och måste ner på så låg fettprocent så var noga med att kosten inte bara gör att du tappar fett utan att du även får i dig näringsämnen som kroppen behöver.
 
Som jag brukar skriva ofta här på bloggen: Se alltid till helheten, balansen mellan träning, kosten, vila och allt annat i livet. Och som jag skrev innan, tänk på att aldrig döma en person efter hur han eller hon ser ut. Du kan tycka att han eller hon är för smal men han eller hon kanske mår väldigt bra , både fysiskt och psykiskt. 
 
Hela min grundtanke med Ekbjörn onlinecoach är att jag skulle kunna hjälpa människor att både nå sina mål OCH bli då hälsosamma som möjligt på samma gång. #hälsofit
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0