Fotboll vs Bodybuilding

Jag var precis och tittade på nån inomhusturnering på konstgräs. Både Horn (min klubb) och Kisa (där Martin spelar). Jag blir såklart sugen på att spela. Jag har spelat fotboll hela mitt liv men sista åren har jag bara spelat någon eller några matcher per år. Jag har problem med mina knän och anledningen flera av mina knäskador är enligt läkarna att mina mjukdelar i kroppen är för svaga i förhållande till mina muskler. Som ni förstår går det inte att kombinera fotboll med seriöst gymmande. I början när jag tränade gym gick det bra men ju mer seriös jag blivit med åren och ju bättre resultat desto svårare har det blivit. Som tur är så har alla olika intressen. Jag saknar fotbollen men trivs mycket bättre med mitt bodybuildande. I kommande inlägg så kommer en liten jämförelse, från mitt sätt att se det på, mellan fotboll och bodybuilding :)
 
Kommentera gärna detta inlägg!
 
 
 
* I en fotbollsmatch på 90 minuter har du bollen högst några minuter. Visst, man är delaktig i spelet större tid än så men för mig var det iaf att ha bollen det som var skoj. När du tränar på gym och kör ett pass på en timme så lyfter du vikter i kanske 15 minuter iaf (Eller?) och när du inte lyfter vikterna så är det upp till dig att välja när du ska börja göra det. På en match kan du inte bestämma (tyvärr) när du ska ha bollen.
 
* När du spelar fotboll så är det träning ett par eller flera gånger i veckan och match/er. Träningarna och matcherna är bestämda tider så du bör hålla. Du ska helst vara med på alla träningar om du inte har giltigt skäl att inte vara med. Om du tränar på gym kan du träna när du vill och om du vill. Frihet!
 
* När man tränar gym ser man sin utveckling på ett helt annat sätt än om man spelar fotboll.
 
 
 
* På fotbollen kan det gå jättebra för just dig men dåligt för laget, då är det inte "ok" att vara nöjd efteråt. Det är ju trots allt en lagsport. På gymmet är det bara upp till dig hur det går. Där har vi dock en grej som "väger över" för fotbollen och det är lagandan och samhörigheten som inte finns på samma sätt inom bodybuilding. Visst, man tränar ihop och puschar varandra på gymmet. Jag har min coach (Kim) när jag tävlar och det blir som ett lag men det är ändå inte på samma sätt som i fotboll.
 
(Jag gillar inte att skriva "man" hela tiden men det får bli så i det här inlägget... )
 
* Dagen efter en fotbollsmatch eller efter ett gympass: När man spelat en match och vunnit så är det såklart en skön känsla att ha vunnit och man förhoppningsvis gjort en bra match men i övrigt, oftast har man ont, det är alltid nån jävla smäll eller något man får. Dagen efter ett gympass har man oftast träningsvärk vilket gör att man känner sig mer fit och/eller mer köttig. Man vet att musklerna växer (om man äter bra) eller att man tappar fett (på diet och under förutsättning att man äter bra) . Gymlivet är en dynget-runt-känsla som inte finns när man spelar fotboll. Sen är det känslan när man lagar en måltid och äter den, man gör det i syfte att det gynnar träningen. Visst, det är viktigt att äta bra när man spelar fotboll också men inte alls på samma sätt.
 
* Nu spelar det ingen större roll vad något kostar om man är intresserad av det men att spela fotboll är betydligt billigare om man tränar gym på en seriös nivå. Som jag skrev innan, när man spelar fotboll är inte kosten lika viktigt och man äter i regel inte samma mängd mat. Sen har man inte samma nytta av kosttillskott när det gäller fotboll. Många fotbollsspelare skulle förvisso ha nytta av att använda sig av kosttillskott och då tänker jag främst på http://muskelbygget.se/sv/vikt%C3%B6kning/?group=prod_prod_grp-s1%2F72 gainer för bäst återhämtning och även kreatin och/PWO skulle många fotbollsspelare ha nytta av. http://muskelbygget.se/sv/prestationsh%C3%B6jare-pwo/?group=prod_prod_grp-s1%2F52
 
Om du spelar fotboll så lovar jag dig att du kommer prestera bättre med lite "basic" kosttillskott. Även andra lagidrottare har nytta av kosttillskott.
Men generellt sett så använder sig vi gymtränande oss mer av kosttillskott.
 
* Gymträning är bättre för kroppen än att spela fotboll! Fördelen med fotboll är att den är tränar konditionen vilket är bra för hälsan men i övrigt så är skaderisken stor och hela kroppen tränas inte. Gymträning är, om den utförs rätt, bra för hela kroppen. Dock så är det inte jättebra för hälsan att tävla i bodybuilding, man frestar kroppen ganska mycket i slutet på dieten och så låg fettprocent som man har i några veckor är inte bra. Men det är mycket som inte är bra för kroppen och det finns mycket som är värre än att vara i den formen. Det är ju trots allt bara en begränsad period. Undet diet äter man för lite, det är därför man tappar fett helt enkelt, dock så är det man äter BARA bra mat.
 
* Fotboll och gymträning är nog lika accepterat. När det gäller att tävla i bodybuilding så är det fortfarande inte helt accepterat och det vi gör inför en tävling och på en tävling är ju egentligen rätt sjukt, trots att jag älskar det :)
Att stå och posera, inoljad, uppumpad, i sinnessjuk form och spraytanad iförd minimala "kalsonger" inför massa folk? Hallo!?
 
 
 
Eller att äta 8 paket riskakor på mindre än ett dygn tillsammans med endast ett par klunkar vatten samtidigt som man ser helt utmärgad ut i ansiktet (pga låg fettprocent) Alltså!?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: St

Stolle! I love u!

Svar: Haha mm :) Love you too bästa syster!
Per Ekbjörn

2014-01-26 @ 20:07:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0