Bättre sömn!

 
Igår tränade jag bröst och axlar på World Class. Den här bilden är dock från Träningshuset där jag ska träna imorn. Då vankas det rygg... 
 
Jag har haft svårt att sova nu ett tag av olika anledningar. Det är mest på grund av oro för vissa saker. Det är frustrerande att inte kunna sova bra. Sömen är viktig både för hälsan, fettförbränningen och för musklerna. Under natten producerar kroppen olika tillväxthormon. Utsöndringen av ett tillväxthormon hjälper till att minska fettdepåerna.
 
Att undvika att ta PWOs och/eller koffein på kvällen kan vara ett sätt att sova bättre. Att ta tag i diverse problem kan vara ett annat. Att varva ner är oxå viktigt samt att ha det mörkt och gärna lite svalt i sovrummet. Om man vill ha det svalt så kan man svälja för då har man svalt... (!)
 
Sex på kvällen ger oxå bättre sömn och det finns dessutom många fler positiva effekter av det :)
 
Att tänka positiva tankar innan man ska sova istället för att bara oroa sig är också bra. Det är dock inget jag behärskar tyvärr. Börjar jag tänka negativt så blir det väldigt negativt... Något att jobba på alltså!
 
Livsmedel som kan göra sömnen bättre är: Mjölk, banan, havregryn, vindruvor och mandlar. Dock bör man tänka på att stora mängder kolhydrater är mindre bra. 
 
Inatt sov jag bra faktiskt och en av anledningarna var att jag tog en extra stor dos av:  ZMA, Sportlab. Jag tog 4 kapslar istället för 2 som jag brukar ta. Rekommendationer för en man är 3 och för en kvinna 2 stycken kapslar 30-60 minuter innan läggdags. Helst på tom mage. 
ZMA innehåller Zink, Magnesium och vitamin b6. Läs om ZMA här: http://muskelbygget.se/zmapf-p-322.html?cPath=61
 
"Zink är ett mineral involverat i många viktiga livsprocesser i kroppen som tillväxt, utveckling, immunförsvaret och neurologiska funktioner. Zink har betydelse för många viktiga hormoner, proteinsyntesen och ämnesomsättningen. Zink är även viktigt för hudens och hårets välbefinnande och behövs för normal sårläkning."
 
Sov gott! 
 
Vad ska man göra för att sova sämre då? Man struntar i att gå och lägga sig och gör allt vad man kan för att vara vaken. Det är ju så olika det där vad jag ger för tips... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0