Ha tålamod...

“Istället för att bestiga berg, kan man ta en kulle i taget”
 
Jag vet att det här låter tjatig men det gäller att ha tålamod när det gäller träningen och se det långsiktigt. ALLA vill ha snabba resultat. Är man nybörjare så går det att få relativt snabba resultat. Om man tränat en längre tid så tar det tid att både bygga muskelmassa och att bränna fett.
 
Det är inte svårt att gå upp flera kilo på en vecka eller att tappa många kilo på en vecka men när man går upp så fort så är det bara en liten del som är muskelmassa. Samma sak med att tappa vikt, den största delen är inte fett man tappar.
 
Det går att bygga 6 gram torr muskelmassa per dag. Det innebär 20 gram med vätska. Det här gäller under PERFEKTA förhållanden och det finns i stort sett aldrig några sådana förhållanden.
 
Hur mycket fett man kan tappa per dag beror på hur mycket fett man har från början. Ju mer fett desto mer går att tappa. Det går att gå ner 70 kcal (10 gram) per kilo underhudsfett man har på kroppen. Väger du 80 kg och har 10 % så innebär det att du kan gå ner 80 gram fett per dag.
 
"Rom byggdes inte på en dag"
 
Första bilden är från 1999. Andra bilden 2002, tredje 2005, fjärde 2007 (typ) femte 2009 och sista ifrån i somras.
 
 
 
 
Nu är jag fullt medveten om att alla inte har samma ideal som jag men alla kan ändå se utvecklingen. Första åren ökad jag säkert lite mer i muskelmassa men sedan har jag ökat 1 kg, max 2 per år. Om jag hade haft mer kunskap tidigare, inte spelat massa fotboll, inte festat så mycket och låtit bli att deffa så hade jag varit större idag men det är inget jag ångrat. Jag tycker om att festa och att deffa så det har varit värt det ;)
 
"Även de längsta resan börjar med ETT steg"
 

Sätt gärna upp mål med träningen på kort sikt men se det även långsiktigt också. När man sätter upp mål som att gå ner 5 kg på en månad, vad händer sen då? Livet fortsätter och det är väl bättre att ha en kropp man är nöjd med även efter den månaden?
 
Så snälla, se allt långsiktigt och gör träningen/bra mat till en livsstil som du trivs med!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0