perekbjörndrinken

 
Många har svårt att äta på morgonen. Många har svårt att veta vad de ska äta på morgonen. Många har svårt att hinna äta på morgonen. Många har det svårt :p 
 
Men vilken tur att "havredrinken" eller även kallad "perekbjörndrinken" finns då :)
 

Jag lärde mig denna fantastiska frukost/mellanmål av Roger "Atlas" Zapfe på en föreläsning i Västervik våren 2005. Denna drink gav mig en skjuts i träningen så att säga. Eftersom jag knappt åt någon frukost innan så blev det stor skillnad när jag började med den här. Roger berättade att han tog 6 dl havregryn i sin drink.. Men den karln var vääldigt stor när det begav sig! Jag körde 4 dl ett tag. Det var rätt mättande! Nu under dieten har jag kört 1 dl och ingen mjölk utan bara havregryn, bär och proteinpulver. "normalt" har jag 2-3 dl havregryn. 
 
Så på frågan "hur mycket ska jag ha av varje" så är svaret att det är individuellt! Det beror på hur stor du är, hur du äter i övrigt, om du deffar eller bulkar osv...
Nu underlättar jag även för er genom att lägga ut innehållsförteckningen på allt. Matematiken får ni göra själva :)
 
På tal om det, vet ni varför det är kladdigt i matteboken!?
pythagoras sats...
 
  
Havregryn innehåller bra kolhydrater, fibrer, en hel del bra mineraler, relativt mycket protein och en del bra fetter.
 
 
 
Mjölk. Även här så vill jag slippa frågor som "SKA man ha minimjölk?" Återigen, allt beror på vad/hur du äter i övrigt. Mjölk ger 3,5 gram protein på en del och 5 gram kolisar. Mjölk innehåller mycket näringsämnen.
 
 
Bärblandning. Det går självklart bra att ha bara blåbär eller hallon om du vill det. Bär innehåller massa nyttigt antioxidanter som skyddar kroppen.
 
 
100% Whey Gold Standard - Ett grymt bra protein helt enkelt. Som ni ser så ger det nästan bara protein och bara något enstaka gram ett och kolisar. Andra bra protein: http://muskelbygget.se/protein-c-65.html
 
Om du har svårt att gå upp i vikt så är det i första hand mer mat du ska äta men ett litet smidigt sätt för att få i sig lite extra kalorier i form av bra fetter är att ta lite rapsolja i drinken. Rapsolja innehåller mycket Omega3-fetter som är bra för både musklerna och för kroppen i övrigt. 
 
 
 
Nu har jag beskrivit min variant på den här drinken. Man kan självklart göra på andra sätt om man vill det. Jag tar nästan alltid den här drinken till frukost och om jag vet att jag har dåligt med tid på morgonen så blandar jag i ordning drinken redan på kvällen och har den i kylskåpet. Häll allt i en shaker och mixa med stavmixer. Smidigt!
 
Funkar ju även bra som mellanmål...
 
 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Peeer du måste ta kallpressad/Virgin rapsolja isåfall, den där ät riktigt dålig. :), kramkram lotten

Svar: Ok de ska jag göra Lotta :) Sen vill jag gärna boka in en massage veckan efter nyår :) Kram
Per Ekbjörn

2012-12-20 @ 08:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0