VÅGA VÄGRA VÅGEN!

Vågen. Vikt. Väga sig. SÅ mycket ångest dessa ord för med sig för många. Ett par hekto viktuppgång från dagen innan och dagen kan vara förstörd. Jag har själv aldrig haft ångst över vikten men jag har ändå brytt mig om vågen onödigt mycket i vissa perioder. För tio år sedan ville jag väga så mycket som möjligt. Jag ville bli stor, egentligen var det muskler jag ville gå upp men jag brydde mig inte om de blev fett också. Jag vägde mig alltid efter jag ätit och druckit mycket. Det var lite det motsatta till vad många andra upplever.
 
Det man måste tänka på att är vår vikt består av så mycket mer än fett:
 
* Skelettet - Det går inte att påverka.
* Inre organ - Det går inte heller att påverka.
* Muskler - Det går att påverka, och att gå upp i muskelvikt har oftast flera fördelar. Muskler är inte farligt. Muskler tar mindre plats än fett men VÄGER mer än fett. Din muskelmassa kan endast ökas några gram om dagen men på sikt så påverkar muskelmassan din vikt.
* Vätska - Det du dricker och äter.
* Mat - Dels lagras det i musklerna i form av glykogen, sen finns det mat i matsäcken samt i tarmarna.
 
Vätska: Det är främst här "boven" är. Problemet är inte att du dricker vatten, för det ska du fortsätta med såklart. Uttorkning leder till sämre prestation, dåligt mående samt hämmad fettförbränning.
Hur mycket vätska vi "håller" är dels individuellt men sen påverkar stress, hur vi tränar och hur vi äter. För tjejer är det mycket hormoner i samband med menstruation som påverkar hur mycket vätska vi håller. Tjejer kan gå upp flera kilo i vätska vissa period på grund av menstruationen.
 
30 timmar mellan bilderna. Den ena är resultatet av massor salt. Salt binder vätska. Fettprocenten är samma eller skiljer marginellt mellan dessa bilder.
 
Orsaker till att vi binder vätska är som sagt stress och "skräpmat" - framförallt mycket salt. Att träna mycket har många fördelar MEN kom ihåg att FÖR MYCKET långa konditionspass kan göra att vi bildar mycket kortisol -stresshormon - vilket leder till att vi binder mer vätska och känner oss pluffsiga. Är du ute efter att bli vältränad /fit så är det viktigt att inte köra för mycket kondition. En kombination mellan någon form av styrka/gym och någon typ av konditionsträning är det bästa. Helst störst fokus på styrka/gym.
 
Mat: Väger som sagt, men det är dumt att sluta äta eller att "banta" genom att äta väldigt lite. Du går (självklart) ner i vikt då eftersom att du har så lite mat i magen. Men istället så vill kroppen behålla fettet vid svält som uppstår då du äter för lite och då tappar du stor del muskelmassa, vilket gör att din förbränning sjunker ytterligare och när du börjar äta igen går du upp det du tappade och lite till (jo-jo-bantning)
 
 
Fett väger givetvis det också men du kommer garanterat inte gå upp flera kilo i fett på en dag. För att öka ett kilo i fett krävs 7000 kcal överskott vilket innebär att du måste äta 9500 kcal om du normalt förbrukar 2500 kcal. Så stora mängder äter endast strongmens, elitidrottare och de där specialfeta människorna i USA som du ser i dokumentärer... Även ett överskott på 1400 kalorier (2 hekto fett) är för de flesta svårt att få i sig, trots en rejäl "fuskdag".
 
Hur ska man då veta hur träningen går och formen förändras? Jo, genom att titta och att känna. Titta i speglen och känn hur du mår! Att mäta midja, lår, arm osv kan också vara en bra idé.
 
Något som även är väldigt viktigt är att fokusera på att det finns så mycket annat viktigt i våra liv än hur vår kropp ser ut (och väger ;) )...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0