Träna inte så satans fort!

Excentriskt

 
Jag vet att jag inte borde störa mig på hur folk tränar men jag tänker mycket på hur fort de utför sina reps alltså. Slänger upp vikten och släpper ner. Varför!? 
 
Det finns faktiskt en anledning att "fuska" med att släppa ner vikten och det är för att man då orkar lyfta mer. Vill man vara stark i något så är det alltså bättre att släppa ner vikten. Tänk dock på att skaderisken ökar då.
 
Den delen av rörelsen när man lyfter vikten, tänk från bröst och upp til raka armar i bänken, kallas den koncentriska delen. Den delen där man håller emot och för stången ner kallas för den excentriska delen. Det är den excentriska delen som många slarvar med eller helt "hoppar över" eftersom de bara släpper ner vikten. Det är dumt eftersom den ger 60 % av träningen! Det är även den delen som ger uthov till träningsvärken.
 
Det har forskats mycket om excentrisk träning och det jag kommer skriva om är mer eller mindre uppbyggda antaganden om excentrisk, även kallad negativ träning (den är inte negativ alltså men jaaa är den delen då man sänker vikten, eller håller emot)

Det är BARA den excentriska delen som ger träningsvärk så är du ute efter träningsvärk så håll emot lite extra då du sänker vikten (även i andra övningar då såklart)
 
 

Det jag ska skriva nu är en aning svårbegripligt som vissa andra saker jag skriver om är men jag försöker så gott jag kan att förklara :)

* Det är den extrema längdförändringen vid excentrisk träning som antas påfresta cellskelettet och starta inflammatoriska (läkande) processer som leder till att satellitceller aktiveras =muskeltillväxt

* Den hypertrofi (större muskelfibrer på grund av ökat antal paralella fibriller) som uppnås av bara excentrisk träning bibehålls längre vid träningsuppehåll än den som uppnås av bara koncentrisk träning. Alltså om du håller emot lite extra på vägen ner när du tränar så har du nytta av det om du tar träningsuppehåll!
 

* Det här är rena grekiskan men: otränade individer har en neuronal inhiberingsmekanism som gör att aktiveringen av motorenheter begränsas vid en maximal viljemässig kontraktion. Denna inhibering kan minska av intensiv tung excentrisk styrketräning. Översatt till svenska och lite förenklat: Om man är nybörjare så aktiverar man inte lika stor del av muskeln men tränar med tung excentrisk träning så kan man lyckas aktivera större del av muskeln!

* Excentrisk träning kan minska den stelhet som uppstår i senor vid ökad ålder. Även bentätheten ökar lokalt mer vid excentrisk träning än vid koncentrisk. Dessa faktorer kan kanske resultera i minskad skaderisk.

* För att få alla ovanstående effekter bör excentrisk träning innehålla övningar som utförs med långa rörelsebanor så att muskelfiberförlängningen blir stor

* Excentrisk träning utgör en större påfrestning på muskeln och bör därför kombineras med längre återhämtningstid

Men kom ihåg att det är kombinationen koncentrisk/excentrisk träning som ger bäst resultat, men det många skulle ha glädje av (även jag) är att hålla emot lite extra på vägen ner!
 
 
 
Håll emot på nervägen och få ut mer av träningen samt få mer träningsvärk!
 
Slutligen, något som jag tjatar om ofta: träna med kontakt! Tänk den muskel som ska jobba . Få kontakt med muskeln. När man tränar så man gör förton reps i sekunden så tror jag det är svårt att känna något i den muskeln överhuvdtaget ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0