EPOC och hemmaträning

I onsdags tränade jag ben på World Class. Det blev ett rätt intensivt pass. Benträning i sig ger högre "EPOC" än träningen av t.ex armar eftersom det är mycket större muskelgrupper. EPOC - Excess post-exercise oxygen consumption kan översättas som efterbränning och det menas att man har förhöjd förbränning lång tid efter passet. Efter ett riktigt hårt pass kan man ha förhöjd förbränning i upp till 48 timmar. Den förhöjda förbränningen är störst direkt efter träningspasset och går sedan neråt för att återgå til det "normalt" tillstånd. (Passa er för att särskriva tillstånd. Till stånd kan bli lite fel kanske...)
 
Intervallträning ger också hög EPOC.. 
 
Att jag tränade intensivt kan också höja EPOCen något. Jag körde först superset på benspark och liggande legcurl sedan giantset på benpress med brett "grepp" (insida lår) , legcurl och benspark. 
Sedan åkte jag till Hallstavik till de här små gullungarna: 
 
 
På kvällen hade jag hemmaträning med syrran och hennes kompisar. Jag visade magövningar, rygg/baksidaaxlar-övningar och övningar för triceps som man kan göra hemma. Typiska muskler som kvinnor behöver träna. 
 
Hantelrodd på bänk. Varsågod Jackline :)
 
 
"släpp ner" axlen helt. Dra med ryggen upp. Tänk rygg. Gå upp till du har armbågen i cirka 90 grader. Armen intill kroppen. Tryck ihop skulderbladet något. Håll emot på vägen ner. 
 
Det bästa är självklart att träna på gym men om man absolut inte har den tiden så går de ändå att göra rätt mycket hemma och saknar med redskapen får man vara lite påhittig. Vi använde till exempel brandsläckaren till hantelrodd, brödkaveln som maghjul och fyllda 1,5 litersflaskor som hantlar till baksida axlar mm. 
 

 

 

Kommentarer
Postat av: Louise

Snyggt per!!!! mm

Svar: Tack Louling mm
Per Ekbjörn

2013-05-18 @ 15:43:55
URL: http://louisemariia.blogg.se
Postat av: Joy Malou

Jag hittade inlägget! Vad kul. Jag älskar att veta mer om sånt här. Tränar väldigt mycket och försöker hitta bästa sätt att tappa fett. Jag bygger muskler hur snabbt som helst men fettet tar längre tid att minskas. Blir tokig! :P

Svar: Vad bra :) Men var tacksam att du bygger lätt iaf :) Du kommer tappa fett med, bara du tränar o äter bra och har tålamod :)
Per Ekbjörn

2013-06-20 @ 00:50:04
URL: http://nicolinda.blogg.se/
Postat av: nicolinda.blogg.se

Ja, du har rätt! Det är jag också, tacksam för det :) Absolut.

2013-06-29 @ 15:38:47
URL: http://nicolinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0