Grönt te

I fredags tränade jag rygg och biceps ihop med Jocke på World Class så jag hade träningsvärk i både större delen av ryggen och biceps igår! 
 
Igår körde vi Paintball på ett ställe utanför Åtvidaberg. Jag har inte kört innan och det hade inte flera av de andra heller. Det var jättekul och jobbigt så det blev ett cardiopass ;) Sedan lite fest här. Natten avslutades med lite intervallträning då Mats och jag tyckte det var för kallt för att gå hem från stan så vi sprang intervaller hemma som två fåntrattar :)
 
Idag är det vilodag. Jag tränar aldrig dagen efter jag drucikt eftersom det förmodligen förstör mer än det ger. Imorn oxå vila eftersom jag är busy med annat hela dagen. 
 
Jag har börjat dricka grönt te med citron, ingefära och gurkmeja i nästan varje dag eftersom det är bra för hälsan. 
Alla dessa är ju, som jag skrivit om innan, bra för hälsan och även för fettförbränningen. Citron gör även att man kan ta upp de bra ämnena från teét bättre. 
 
Grönt té

Grönt te ökar fettförbränningen tack vare att det innehåller koffein, men också för att det höjer kroppstemperaturen. Grönt te reglerar glykosnivåerna och vissa menar att teet har en aptithämmande effekt.

Grönt te innehåller antioxidanten EGCH, vilket stimulerar metabolismen. Teet kan även bidra till att levern ökar sin energiförbrukning. Antioxidanten fördröjer även upptaget av kolhydrater i tunntarmen, vilket i sin tur sänker matens GI-värde.

Tesorten kan också öka uthålligheten under träning. En studie gjord på labbråttor visade att råttorna kunde simma 24 procent mer innan de blev utmattade, tack vare det gröna teet.

För att uppnå maximal fettförbränning bör man dagligen dricka upp till fem koppar grönt te. Fem koppar om dagen kan göra så att man förbränner 70 kalorier. Det innebär cirka 10 gram fett om dagen. Det är inte mycket, men som jag brukar säga: Många bäckar små,... Och tänk vad det gör under ett år!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0