Krångla inte till din deff...

Orkar du inte läsa hela så finns en sammanfattning längst ner på enkla tips för att deffa☝️
Nu har jag inte tränat på drygt en vecka. Jag hade tänkt att börja deffa nu men vill först få några dagar där jag kan träna och äta lite mer. Men snart börjar jag iaf lite smått.
Jag tänkte skriva lite om hur jag tänker när jag ska deffa. Nu blir de lite annat för mig då jag är en riktig nörd inom de här och har deffat väldigt många gånger. Jag räknar inga kalorier eller kör efter något schema, jag kör på känn.. Om jag inte ska tävla eller ner i riktigt bra form vilket kan bli aktuellt lite längre fram. Inte tävla alltså men riktigt bra form🙉 Det jag upplever är att många går ut för hårt. Egentligen behöver man inte krångla till det så mycket i början utan oftast räcker de med att "bara" ta bort godsaker. Godis, mackor, läsk, chips osv. Även om man inte äter så mkt av sånt så sticker kalorierna iväg rätt mycket på just sånt...
Istället för att äta mackorna ger vi dem till ankorna när det är dags för deff... 
 
För mig innebär det att ta bort mackorna med ost jag äter, de blir säkert 2-3 stycken om dagen i snitt vilket innebär säkert 300-400 kcal av sämre kvalité. På jobbet blir de ofta oboy till vilket innebär ett par hundra kcal till. Jag ersätter mackmellanmålet med något som innehåller mestadels protein. Dessutom tar jag bort nutella/chokladen efter måltiderna. Eller åtminstone minskar rejält på den. Vi äter sällan massa feta såser och sånt men de som gör det kan lätt minska några hundra kcal genom att ta bort, minska eller ersätta den med något annat.
Oavsett om du ska deffa, bulka eller "bara" vara hälsosam så bör du basera din kost på bra grejer☝️ skillnaden när du deffar är att du tar bort godsaker som sagt. Ska du bygga så är de här grunden också men du kan utan problem "fylla ut" med lite gafs. 
Frön, nötter, oljor innehåller alla bra fetter. Men de innehåller mycket kcal (500-900) per 100 g så på dieten bör du begränsa ditt intag men ändå inte ta bort dessa bra fetter. Har du problem att gå upp i vikt så är det ett smidigt sätt att äta/dricka extra av sånt här.
 
En annan liten ändring jag gör på deff är att jag minskar min portion gainer (jumbo från muskelbygget.se) . Jag kör alltså gainer även på deff och rekommenderar ofta mina kunder att göra samma sak. 
 
En grej till jag brukar göra är att jag lägger till promenader lite då och då eller någon annan cardio. Om jag hinner. Du kan få till en bra deff utan massa cardio, huvudaken är att fortsätta träna hårt på gymmet eller vad du nu gör. Sen kan lite extra cardio göra så du tappar lite lättare, speciellt efter en tids deffande då det ofta är svårare att fortsätta tappa fett. 
 
Några enkla saker att tänka på:
 
* Gå inte ut för hårt. Minska på kcal men inte för mycket. Ofta räcker de med att ta bort godsakerna. Det går att tappa väldigt mycket vikt på några dagar men det går bara att tappa en viss mängd fett per dag, oavsett hur bra du äter. 
 
* Lär dig gärna lite om kalorier (kcal) men bli inte besatt och räkna exakt, du kommer aldrig kunna räkna ut exakt hur mycket kcal du förbrukar ändå i och med att allt  du gör förbrukar kcal. 
 
* Lägg till lite cardio om du vill/har tid. Det kan underlätta deffen men basera din träning på att fortsätta träna tungt på gymmet (eller annat) . Det bästa är att öka på cardion efter en tid och kör sån cardio du gillar. 
 
* Fortsätt äta/dricka bra fetter men även om de är nyttiga så blir det mycket kcal.
 
* Du kan med fördel använda dig av gainer/återhämtningsdryck även under deff men minska förslagsvis ned på portionen. 
 
Inom ett par dagar kommer jag att anordna en ny tävling på Ekbjörn onlinecoach på Facebook där du har chansen att vinna "Ekbjörn tvåveckors special-hälsoboost-super-dietupplägg (igen) 🙉 och då Kommer jag även att berätta om mitt favoritmellanmål under deff ☺️
 
Nu ska jag äta upp smeten till det Tina står här ijämte mig och bakar 🙊
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Härliga bilder!

2016-03-20 @ 22:16:17
URL: http://elinlarsson.forme.se
Postat av: Anonym

Kan inte du skriva ett inlägg om vad du äter för livsmedel för att få i dig kolhydrater, fetter, protein samt vad för grönsaker/rotsaker du äter i vardagen? :)

Svar: Absolut de ska jag göra☺️
Per Ekbjörn

2016-03-21 @ 09:16:26
Postat av: Ninni

http://www.savly.se/bara-idag-50-rabatt-pa-protein-pancake-mix-1kg-148-kr/ Bara idag:) Bra blogg!

Svar: Jag äter inte pannkakor.. Tack ☺️
Per Ekbjörn

2016-03-21 @ 17:12:00
URL: http://www.savly.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0