Gå upp i vikt

"Jag äter hur mycket som helst men jag går ändå inte upp i vikt. Jag har väldigt hög ämnesomsättning"
Snicksnack!
 
Det här är ett vanligt "problem" för unga killar. De tror att de äter mycket, eller för dom kanske det är mycket men oftast tittar de inte på hur mycket de äter över hela dygnet. "Men jag äter ju pizza 3 gånger i veckan och annars äter jag jättestora portioner" Ja men hur äter du resten av dagen då? Ett par mackor och en frukt.. typ!
Vissa kan ha högre ämnesomsättning men den påverkar ändå inte så mycket att de är omöjligt att gå upp i vikt.
Tonårskillar kan ha högre förbrukning på grund av att de växer och det kräver såklart en del extra energi (kalorier) för att "fixa"
Olivolja innehåller bra fetter och är ett smidigt sätt att höja upp sitt kaloriintag. 10 g är 90 kcal. Du behöver inte dricka massa olivolja men att hälla en skvätt på maten eller i frukostdrinken är smidigt.
 
Många stirrar sig blinda på vågen (jag själv gjorde de oxå när jag grisbulkade upp till 97 kg...). Detsamma gäller åt andra hållet, tjejer som vill gå ner i vikt. Det är skillnad på vikt och vikt... Vill du gå upp i vikt bör du fokusera på att lägga dig kvalitativ vikt, dvs muskelmassa och de tar tid att bygga muskler. En viss mängd fett är oundviktigt att lägga på sig men att gå upp flera kilo i veckan anser iaf jag helt onödigt eftersom det mesta då är fett och vätska.
 
Det är inget svårt att gå upp flera på ett par dagar till och med.Salta massor,drick extra vatten och ät massor skräp, du binder då massa vätska och gå alltså upp i vatten.
 
När du ska gå ner i vikt så är det fett och vätska du vill tappa. I början är det "ok" att tappa lite fortare eftersom du oftast tappar en hel del vätska då sen är det viktigt att inte gå ner för mycket eftersom det är ofta en del värdefull muskelmassa som ryker då oxå...
Ett annat smidigt sätt att få i sig kalorier är att ta en gainer efter träning. Noterbart är att det även går att dricka gainer efter träning om du ska gå ner i vikt. Det är ALLTID balansen mellan de totalt kaloriintaget och kaloriutgifterna som avgör om du går upp eller ner i vikt..
muskelbygget.se - Kod MBPerMB -Prova
Oftast är den rekommenderade dosen gainer väldigt stor och nackdelen är då att man oftast inte orkar äta mat efter. Ta en så stor portion att du klarar att äta en bra måltid inom ett par timmar efter.
Det går även att fylla på havredrinken med nån skopa gainer för att höja kaloriintaget.
 
Att bara fylla på med skräp för att få upp kalorierna är inget bra för varken träningen eller hälsan. Musklerna behöver bra mat men om du äter bra mat så tycker jag ändå det är ok att fylla på med lite som är mindre nyttigt. Jag brukar lägga in riskakor eller skumgodis med nutella i samband med träning eftersom då gör de snabba kolhydraterna nytta och skapar bra tryck under passet. Dessutom är de väldigt gott :)
 
Gå upp i vikt
 
* Ha tålamod - det är bättre att gå upp sakta men se till att vikten ändå ökar
* Ät ofta
* Använd dig av gainer
* Försök att få i dig bra fetter.Nötter, olivolja, kokosolja och rapsolja är bra fettkällor som ger smidiga kcal.
* Ät bra mat i grunden men fyll upp "det sista" med lite mindre nyttiga livsmedel.
 
 Kom ihåg hashtagen på Insta: Ekbjörnonlinecoach :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0