Lägg inte på dig vätska...

hur många dagar är de mellan de här bilderna? 
 
Svaret är knappt två dygn... Två dygn! 
 
Det är när jag tävlade för två år sedan. På den översta bilden har jag grymt bra form MEN har medvetet lagt på mig massor vatten. Formen där kändes sämre än formen innan jag började deffa och de kändes lite jobbigt att vara så två dagar före tävling! Dock visste jag att de fanns ett syfte och de är att vätska upp dig för att sedan kunna driva ut vätskan och bli så "torr" som möjligt för att man ska se så fit ut som möjligt. För att göra de så drack jag till och med saltvatten! Som ni förstår så är de extrema metoder inför en tävling och det är inte någonting jag råder någon att testa om du inte har kunskap om det. 
 
För mycket salt är en av anledningar till att vi lägger på oss vätska. Det är natriumet som bidrar till det.
 
Kom ihåg att det går inte lägga på sig mer än några fram muskelmassa per dygn och du kan tappa 10g fett / kilo kroppsfett du har (ungefär) . Väger du 50% och har 20% kroppsfett så kan du tappa 100 g fett per dag. Men många tappar ju flera kilo på bara några dagar? Ja kilo i vikt, mycket av den vikten är vätska. Om du dessutom minskar ner på kolhydrater så tappar du ytterligare vikt på grund av att kolhydraterna lagras i musklerna och äter du mindre mängd så lagras såklart inte lika mycket.
Om du väljer mineralsalt istället får du dels i dig mer kalium och magnesium vilket kan gynna både träning och hälsan sen innehåller de mindre mängd natrium.
 
Vi måste lära oss att skilja på vikt på kroppsfett och allmän kroppsvikt. Muskler väger, lagrade kolhydrater väger, mag/tarminnehåll väger och vätska väger. 
 
"Åh nej jag har gått upp ett kilo idag" eller om du vill bygga muskler "åh nej jag har fått ner ett kilo idag" 
För att gå upp ett kilo i fett på en dag krävs att du äter 7000 kcal utöver det du förbrukar vilket innebär kanske 9000-10000 kcal. Det är extrema mängder och så mycket en strongmen äter eller en elitidrottare (i vissa idrotter) 
Har du gått upp ett kilo från en dag till en annan så beror de på att du håller mer vätska och/eller har mer kolhydrater lagrade eller att du ätit mer och har mer mat i magen! 
 
En annan orsak till att man lägger på sig vätska är stress. Stress har typ förton andra negativa effekter så sluta stress och släpp oron☝️ slutligen så kan jag säga att om du äter mindre godsaker så kommer du lägga på dig mindre vätska. 
 
Massuppfitta inte de här med vätska nu, de är fortfarande viktigt att dricka vatten och att inte bli uttorkad. Uttorkning hämmar både fettförbränning, prestation och hälsa. 
 
• Ät bättre
• salta mindre 
• stressa mindre 
• träna mer 
 
Ekbjörn onlinecoach - fb. Oakbear instagram. #ekbjörnonlinecoach

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0