Apelsin <3

Förkylningstider eller som jag brukar säga, förnedringstider. Personligen gör jag allt som står i min makt för att inte bli sjuk och alla gånger förutom en gång per år lyckas jag. En frukt som kan stärka immunförsvaret, och även är bra för hälsan i övrigt är apelsin:

 

 
Apelsin är en julfrukt men hör och häpna, den går även att äta vid andra tillfällen än vid jul🙉 Tyvärr är den lika tråkig och skala men väldigt gott att göra juice av. 
 
En apelsin innehåller 10 gram kolisar på 100 gram och 2 gram fibrer. En apelsin fyller dagsbehovet av C-vitamin, stärker immunförsvaret, lindrar vid förkylning. Apelsin föryngrar huden, stärker kollagenet.
 
Föryngrar huden visste jag faktiskt inte men det kan ju vara intressant för "en annan" som börjar komma upp i åren nu ;) 

Apelsin är en god antioxidant. Apelsin innehåller mer än 170 olika fytokemikalier. Apelsin innehåller bl.a. flavonoiden hesperidin som har antiinflammatoriska egenskaper, bra mot reumatism och astma bl.a. Hesperidin är även blodtryckssänkande samt sänkerkolesterolet, därtill har bl.a. ämnet hesperidin i apelsin visat sig stabilisera blodsockret (med ca 20 %


 
Apelsin mot ångest

Om man är orolig inför något ska man skala en apelsin och andas in aromen. I en undersökning så blev patienter med tandläkarskräck lugnare och gladare av doften.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0