Minska din stress

Det är inte stress att ha mycket att göra utan det är när vi börjar tänka på allt vi har att göra och framför allt när vi oroar oss som det blir stress.
 
 
Stress fuckar oss. Det förstör våra liv. Stress gör oss utbrända, deprimerade, ökar risken att göra oss feta, ökar risk för diabetes 2, hjärt-kärlsjukdomar osv osv. 
 
Nu är inte jag någon stressexpert, bara en klok kille som har jobbat med sin personliga utveckling sista tiden och har haft fler bollar i luften än nånsin sista tiden. Jag upplever stress ibland, men den största delen av stressen är positiv stress och det är något jag mår bra av. 
Det är inte farligt att ha mycket en period så länge vi har tid för återhämtning när det sedan behövs. 
 
 
Stress leder till att man sover dåligt, då blir man på sämre humör, orkar inte träna, blir mer stressad, blir lättare sjuk, äter dåligt, blir mer stressad över det osv. Det blir en ond cirkel.
 
Är du stressad så går inte det över på en natt. Inte ens om du läser min blogg🙈 Men det går att bli mindre stressad även nu vid juletider då folk är specialstressade för det är så mycket att göra. 
 
Gör mindre då? Nej men det är så mycket jag "måste" göra! Måste du verkligen är frågan... 
 
Enligt mig har du två val, gör mindre om du känner dig stressad över de du gör eller lär dig tycka om det du gör och oroa dig inte för det som ska göras! 
 
 
All tid folk lägger på att oroa sig i förväg är så satans bortkastat tid anser jag. Visst, en viss oro kan vara berättigad ibland men oftast inte!
 
Några handfasta råd då till er så ni slipper bli mer irriterade och oroliga för det jag skrivit hittills (?)
 
• En viktig sak jag lärt mig under hösten genom att lyssna på Ola Wallström på ljudbok (ingår i en av utbildningarna jag går) är "SÄTT IGÅNG" och de innebär här främst att sätta ingång med företaget men jag har applicerat det på annat i min vardag också. Om jag t.ex ska ringa nåt sopigt samtal så skjuter jag normalt på det, oftast går jag och tänker på de flera gånger innan jag ringer. Ring direkt! Du får det överstökat och du slipper all tid då du grubblar på det! Ni som jag är onlinecoach åt har säkert märkt att jag oftast svarar på frågor väldigt fort, dels vill jag ge er bra service men det är även för att annars läggs mycket på hög och det kan skapa stress. Så, vad det än gäller, skjut inte på det. 
 
• Om du har mycket att göra och tänker på det hela tiden och inte kan följa punkt ett, att göra det direkt, skriv då upp det, och allt annat du måste göra, på ett papper. 
 
• Släpp oron! Tänk efter, de flesta småsaker vi går och oroar oss för är bara helt onödigt. Försök få bukt med ditt katastroftänk och ta det lugnt! 
 
• Stanna upp. Få för vana att stanna upp när du är stressad. Tänk, måste jag stressa? Tänk på att du nu har dina traps (axlar) uppe vid öronen, släpp ner dom och stretcha dom nån minut. Tänk på din andning, ta några djupa andetag. Ett tips, andas in tre sekunder, håll tre, andas ut tre, håll tre och upprepa några gånger. 
 
 
• Le. Skratta. Umgås med människor du tycker om, gör kul saker. Ta inte allt så seriöst hela tiden, busa, lek. Läs/lyssna på böcker med personlig utveckling. Jag har som sagt lyssnat på Olas böcker som är riktigt bra, jag har tidigare lyssnat på bland annat bättre självkänsla och atm lyssnar jag på "Det blir alltid som man tänker". Tro på dig själv. 
 
Hitta ditt sätt att få bukt med stressen och oron och få ett bättre liv. Lycka till☺️
 

Kommentarer
Postat av: Robex Lundgren

fin blogg

2015-12-02 @ 09:20:56
URL: http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0