Fördel med benträning

Idag jobbade jag 9-15. Jättekonstigt att bara åka till jobbet och umgås lite med grabbarna sen åka hem. Kort dag!  ingen träning på jobbet men ett bra benpass på acitc på kvällen 💪 
Mellan jobbet och gymmet gjorde jag något som jag tycker är lite töntigt. Men ändå vettigt. 
Tandblekning ! Först blev jag besviken direkt efteråt då jag inte såg nån skillnad men nu några timmar efter så syns det skillnad så jag känner mig nöjd ☺️ 
 
Tränade ben idag som sagt. Det slarvas fortfarande en del med benträning runt om i landet har jag förstått men många kämpar på flitig med ben/rumpa. Det finns en mänga fördelar att lägga lite extra energi på benträningen
 
 
* Förbrukar mer energi /kalorier. 
* Högre EPOC - efterförbränning. Din förbränning är förhöjd upp till ett dygn efter ett hårt benpass.
* här är en egen teori som jag inte vet till hundra procent om den stämmer? Men högre utsöndring av må-bra-ämnen - endorfiner
* Snyggt! Vältränade lår och rumpa är snyggt på både killar och tjejer! 
* Skadeförebygganade. Om man håller på med olika idrotter så har man fördel av att träna upp benen på gymmet dels för minska skaderisken 
* Ökad prestation . I många idrotter har du nytta av att träna upp benmusklerna eftersom det kan öka prestationen. Tex så kan du skjuta hårdare om du tränar benspark i och med att du lär kroppen att använda fler av muskelfibrerna när du utför den rörelsen. Dock är det viktigt att träna mer baksida lår än framsida ifall du spelar fotboll för att undvika knäskador. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0