Håll dig frisk!

"Kan" man träna när man är sjuk? 
  • Feber och fysiskt träning är ett tydligt och klart Nej! 
  • Utan feber är det ett så kallat “Neck Check” som gäller. Är symptomen ovanför halsen, t.ex. snuva, halsont, nästäppa, så är det ok att träna. Är symptomen under halsen, hosta, utmattning, muskeltrötthet, så är det bäst att stanna hemma. Tänk dock på att anpassa träningen, känner du dig inte helt hundra så bör du träna lugnare. 
Men det allra bästa är ju givetvis att hålla sig frisk ☺️
 
De flesta av oss tänker nog att man ska äta massa c-vitamin, vitlök och ingefära om man blir sjuk. Dricka te med honung och sånt brukar vara populärt oxå. Det är inget fel, allt detta är bra för immunförsvaret men det är så mycket mer. Det bästa är att "sköta sig" så man slipper förkylningar. 
 
Och man blir inte sjuk på grund av att man är ute och fryser lite. Visst, immunförsvaret sätts ner när man fryser men det man blir förkyld av är när man blir smittad av någon. Så det absolut viktigaste är att undvika de som är förkylda
 
 
Nu vet jag att många kommer att börja träna efter nyår men tänk er för: 
 
Många brukar bli sjuka när de sätter igång och tränar efter ett längre uppehåll och det beror oftast på att de äter för dåligt i förhållande till hur hårt det tränar. Kroppen är inte van vid hård träning då så immunförsvarets utsätts hårt och tyvärr äter många för dåligt. Mitt tips är att börja lite lugnare och att ÄTA MYCKET BÄTTRE!
 
"Vad fan ska man äta då, en ärta eller!?"
 
B1 och B2 har inget med immunförsvaret att göra, det är bara två sinnesslöa bananer i pyjamas , dock så är vitamin 
B-6  och B-12 vattenlösliga vitaminer som bland annat är viktiga för ämnesomsättningen och immunförsvaret. Vitamin A, C, D, E och B9 förstärker också immunförsvaret. Även zink, selen och karotener är bra. 
 
Maten
 
Ett högt proteinintag är inte bara viktigt vid diet och när vi bygger muskelmassa, det är även viktigt för immunförsvaret. Även kolhydraterna är viktiga och det är delvis därför som immunförsvaret blir mer utsatt vid diet. Tänk på att det är viktigt att få i sig kolhydrater direkt efter träningen även vid deff för att förstärka immunförsvaret. Gärna Snabba kolisar i form av kolhydratspulver, gainer, skumgodis eller riskakor. 
 
* Fet fisk, Ingefära, Vitlök, Acaibär, Broccoli, Te, Mandlar, nötter, Frukt, Grönsaker, Probiotika och Bär. 
 
De nyttiga bakterierna i syrade livsmedel anses stötta immunförsvaret och hjälpa mag- och tarmsystemet till hälsa. Det finns många olika typer av bakterier och de samsas under samlingsnamnet probiotika.
 Jag äter ofta den här filen, blandat med lite proteinpulver och granola eller havregryn på samt chiafrön. Chiafrön är för övrigt bland det allra bästa du kan äta, ett väldigt stort innehåll av omega 3 samt massa annat nyttigt! 
 
 Annars kör jag min havredrink och 
Jag tar alltid en bärblandning i den som består av: Blåbär, hallon, gojibär, havtorn och björnbär. massor av antioxidanter som inte bara stärker immunförsvar utan har många andra positiva egenskaper för kroppen. 
 
 
 
Träningen
 
Att vara vältränad innebär bättre immunförsvar men vid hård träning så försvagas immunförsvaret. Speciellt utsatt är det timmarna direkt efter träning och det är då extra viktigt att äta rätt, inte stressa och undvika folk som är förkylda. 
 
Undvik
 
Personer som är sjuka som jag nämnde tidigare. Att frysa sänker immunförsvaret. Rökning, alkohol, dålig mat (halvfabrikat och socker) sänker också immunförsvaret. Undvik stress oxå! 
 
Sömn
 
Att sova tillräckligt är väldigt viktigt för immunförsvaret. Helst ska man självklart sova bra jämt men någon natt med dålig sömn är inte så farligt men flera nätter på raken med för lite sömn /dålig sömn sänker immunförsvaret.
Hur mycket sömn man behöver är individuellt men generellt behöver 7-8 timmar. Hård träning ökar behovet av sömn. 
 
 
Nu vet jag att jag är lite extrem. Eller mycket men jag försöker att dricka en blandning av den här nästan magiska blandning🙉. Känner jag mig dålig så höjer jag dosen. Det är inget som tar lång tid eller kostar mycket, det smaker givetvis inte så gott men jag tror att det förstärker mitt immunförsvar en aning och har dessutom andra fantastiskt egenskaper 😃
 
Mer om den här drycken i kommande inlägg eftersom det här inlägget börjar bli på tok för långt och vissa av er säkert slutat läsa redan... 
 
En sista grej bara som jag kom på, tankens kraft, om ni tänker att ni kommer att bli sjuka så ökar förmodligen risken en aning. Positiva tankar💪
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0