Ätardag!

Ätardagar är något som diskuteras mycket inom fitnessbranchen. Är det bra eller dåligt? Som så mycket annat inom den här världen så finns det här inget rätt eller fel. Jag kommer att skriva om vad JAG tycker om ätardagar utifrån min syn på det. Jag tycker det kan vara bra att ha ätardagar och när man har dom, så måste man ändå äta "med måtta" . Man måste tänka på att det är fortfarande kalorier ut vs kalorier in som räknas. Sen är det som allt annat, det är individuellt om man bör ha någon ätardag. Om man inte kan kontrollera sig så bör man kanske inte ha någon ätardag. 
 
En viktig sak att tänka på om du tar en ätardag under deffen är att du gör det med gott samvete. Om du äter onyttigheter och får dåligt samvete så kan du lika gärna strunta i det. 
 
En ätardag måste vara "kontrollerad" . Du äter fortfarande bra under dagen men utöver det så äter det du inte får äta det andra dagarna. För mig innebär det att jag äter lite mackor med ost och lite godis. En ätardag för mig innebär att jag kanske hamnar på kaloribalans (kalorier in = kalorier ut) eller ett litet överskott bara. Det är bättre att "unna sig" kolhydrater än fett men är det saker med fett du är sugen på så ät det. 
 
Ätardag! 
 
En bra förslag är att lägga ätardagen i samband med att du ska träna någon muskelgrupp som du ligger efter med. Eller när du ska träna något tungt pass (ben förslagsvis).
 
Vad är det då för fördelar med en ätardag?
 
* När du deffar och ligger på kaloriunderskott så sliter man på kroppen. Man ger ju inte kroppen så mycket energi som den behöver. Immunförsvaret blir sämre, återhämtningen blir lite sämre och skaderisken större. Man kan även bli lite tröttare. När du har en ätardag så ger du kroppen extra energi och stärker upp den. Förvisso bara en dag men det stärker ändå upp kroppen och knoppen ;)
 
* Under diet så sjunker så småningom fettförbränningen en aning eftersom kroppen egentligen vill behålla fettet. Om du tar en ätardag så drar du igång förbränningen lite. Inte mycket men ändå.
 
* För varje dag på kaloriunderskott så blir du lite svagare. Återigen, det beror på att du äter för lite. Tar du en dag som du äter lite mer får du upp lite styrka och kan träna lite hårdare den dagen och förmodligen dagen efter eftersom du då har mer muskelglykogen (lagrade kolisar) i kroppen. Hårdare träning innebär högre förbränning. 
 
* Många tycker det är psykologiskt jobbigt att deffa och längtar väldigt mycket efter vissa onyttigheter. Om man tar en ätardag så har man chansen att få äta vad man vill (med måtta) den dagen och då är det lättare att klara av sin diet. 
 
Om jag ska tävla så undviker jag ätardagar sista veckorna innan tävling. Skulle jag ha en ätardag då så kanske det skulle innebära att jag äter lite extra ris eller extra havregryn bara (!) Men som ni nog redan förstått så är ALLT väldigt extremt i en tävlingsdiet... 
 
Sammanfattning ätardagar: Om du ska ta en ätardag, gör det då med gott samvete och överdriv den inte. Lägg den gärna i samband med träning av någon/några muskelgrupp du prioriterar. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Joy Malou

Väldigt intressant fakta och att få höra dina personliga åsikter är också intressant.

2013-06-20 @ 00:45:19
URL: http://nicolinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0