Perfekt måltid

Igår var en riktigt förnedrande dag. Även om jag oftast har de bra så kan även jag ha dåliga dagar. Det var både den ena och det andra. Men som tur var så va Niclas på besök på kvällen, det var kul såklart och vi var på World Class och tränade rygg ihop!
 
Idag är det bättre. Jag sitter ute och solar och jazzar. Ska fixa lite träningsschema till en jag är PT åt bara. Sen fika  med Danne, träna Bodypump med Anna och umgås med Tina ikväll. Imorgon kanske det blir ett morgonpass sen på eftermiddagen åker jag upp till Jocke i Gnesta som jag inte träffat på alldeles för länge. Han tävlar i bänkpress så han ska lära mig hur man blir bra i bänkpress :)
Sedan vidare mot Stockholm och till Emma. Blir även ett pass i Stockholm på lördag med Carolina sen eventuellt till min syster och hennes familj på söndag. 
 
Lax och potatis med grönsaker och morots- och apelsinjuice som jag gjort själv. Ja, jag erkänner att jag är nöjd :)
 
En i stort sett perfekt måltid skulle jag vilja påstå. Gott är det oxå :)
 
* Lax - innehåller massa Omega-3 (som jag skrev om häromdagen) och även mycket protein
 
* Potatis innehåller bra kolhydrater (kommer ett inlägg framöver om kolhydrater) 19 gram kolisar / 100 gram. Innehåller även en del näringsämnen som t.ex C-vitamin och järn. Även fibrer. 
 
* Morot, apelsin, broccoli, tomat är exempel på grönsaker (morot rotfrukt?) som innehåller stora mängder av närningsämnen. 
 
* Lättkesella - använder jag som sås. Innehåller mycket protein som ni säkert vet. Kasseinprotein som är långsamt protein.
 
* Vitlök (whiteleak) - innehåller bland annat eterisk olja, kalcium, fosfor, järn, selen, vitaminerna A, B1, B2, C samt niacin. Det mest aktiva ämnet är det antibakteriella ämnet allicin, som kan döda vissa bakterie
Vitlöken har haft betydelse i folktron, då den påståtts skydda mot allt från förkylning och cancer till varulvar och vampyrer. Vitlök kan även öka fettförbränningen. 
'
De känns väldigt betryggande faktiskt att äta lite vitlök ibland så man är skyddad mot både varulvar och
vampyrer. 
 
Snälla, jag hoppas INGEN tänker "men blir man inte tjock av potatis?" NEEEEJ man blir inte tjock av någon enskild sak, man går upp i vikt av ett kaloriöverskott!
Jämför man t.ex potatis med chips så innehåller potatis ca 80 kcal på 100 gram, bra kolisar, många näringsämnen medans chips innehåller över 500 kcal och typ inga näringsämnen och dessutom skadliga fetter. 
Du skulle kunna äta 2 kilo potatis om dagen och ändå gå ner  i vikt och du skulle kunna äta 0 kg potatis om dagen och ändå gå upp i vikt.
 
Det här har jag sagt så många gånger förr men det är så grundläggande så jag vill att alla tar till sig det här nu: 
 
Titta inte på varje enskild sak utan titta på vad och hur mycket du äter sett över hela dygnet i förhållande till hur mycket du tränar och rör på dig! Äter du fler kalorier än du förbrukar så går du upp i vikt, äter du färre kalorier så går du ner i vikt. 
 
Vill tacka alla er som läser bloggen och framförallt ni som skriver till mig att ni gillar det jag skriver. Det betyder mycket för mig och gör mig mer motiverad att skriva. Jag uppskattar även om ni rekommenderar bloggen till andra. Den är ju trots allt rätt bra ibland :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0