Havregryn

Havregryn!
 
Jag brukar ofta förespråka havregryn eftersom de innehåller typ allt nyttigt vi behöver. Nästan iaf. Jag kör oftast min havredrink "perekbjörndrinken" som består av havregryn, proteinpulver, bär och mjölk. Om ja känner att jag behöver få i mig lite extra kalorier i form av nyttiga fetter så tar jag även en skvätt rapsolja. 
 
Lite fakta om dom små gulliga havregrynen: 

Havrekli innehåller fibersorten betaglukan, som förutom att sänka kolesterolhalten hjälper till att stabilisera blodsockernivån samt kan hjälpa immunförsvaret mot bakterieinfektioner. Havre är även den enda källan till vissa antioxidanter som kallas avenantramider. Dessa tros ha egenskaper som kan skydda kroppen från åderförkalkning



Havre är perfekt för frukosten. Men även som mellanmål! Havre ger kroppen långsamma kolhydrater som räcker länge över dagen, B-vitaminer, magnesium, järn, kalium, tiamin och zink. 

Kombinera gärna havre med C-vitamin för bättre upptag och effekt i kroppen. 

Havregryn innehåller faktiskt relativt mycket protein, 13 gram/ 100gram.
 
1 dl havregryn väger 35 gram. 

Andelen av aminosyran tryptofan hög i havre. Av tryptofan tillverkar kroppen hormonet serotonin.

Serotonin, när det är fritt mellan synapserna i hjärnan, får oss att känna oss lugna och tillfreds. Äter du mycket havregryn tillsammans med C-vitamin kan du bli på bättre humör därför att depåerna av serotonin i hjärnan ökar.

Havregryn innehåller även en del fett och den största delen av det fettet är enkelomättade fetter (bra fett)
 
Havregryn innehåller alltså bra fibrer, bra kolhydrater, bra fetter, relativt mycket protein och mycket närningsämnen. Fantastiska små gryn!
 
När jag var som mest havregrynstokig (och mer bulkig än nu) så drack jag över 1 liter havregryn (från mina drinkar då) om dagen! Det är så jävla olika det där vad man dricker och hur mycket! 
 
Nu blir det oftast en havredrink till frukost och ibland en till mellanmål men funderar faktiskt på att minska ner på godiset en aning och försöka få i mig mer "bra kalorier" , t.ex i från havredrinkarna. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0