Stretch

 
Jag har börjat stretcha! Frågan om man "ska" stretcha eller inte är rätt vanlig. Det finns olika teorier om det. Jag anser att man absolut inte måste träna den muskeln man precis tränat. Varför ska man göra det? En sak som är säker är iaf at stretching INTE minskar träningsvärk...
 
Om man behöver stretcha eller inte beror på hur stel man är och sedan är vissa muskler viktigare än andra att stretcha. För mig är ländrygg, framsida lår och höftböjare viktiga att stretcha, helst innan jag går och lägger mig eftersom att dessa muskler påverkar svanken. När jag sover på mage så ökar min svank och jag blir stel i ländryggen på morgonen, om jag stretchar de muskler jag nämde precis så minskar min svank och således stelheten i ryggen lite.
 
Jag behöver även stretcha resten av ryggen eftersom det gör mig till en bättre posör.
 
Stretch av gluteus kan oxå minska olika ryggproblem.
 
Har man "musarm" så kan man ha nytta av att stretcha rotatorcuffen.
 
Om man har framåtroterande axlar så har man nytta av att stärka baksida axel men även att stretcha bröst.
 
Nu "orkar" jag inte förklara hur man ska stretcha varje muskel men om du ska stretcha så gör det rätt och håll varje stretch i minst 30 sekunder för bästa effekt.
 
Tänk på att det är viktigt att vara jämnrörlig eller jämnorörlig på båda sidor kroppen. Hellre att man är stel på höger och vänster sida än att man är stel på ena och rörlig på andra
 
Ischiasbesvär kan minskas med hjälp av man stretchar piriformis (ja den heter så!) som är en liten muskel som sitter vid sidan av skinkan. Höften eller vad säger man?!
 
Om man stressar mycket så spänner man övre trapsen omvedvetet vilket kan leda till huvudvärk och då kan man ha nytta av att stretcha dom. 
 
Att stretcha "glutsen" kan många ha nytta av...
 
Kanske kommer ett till inlägg o strech vad det lider.. 

Kommentarer
Postat av: Ante

ett inlägg där du går in ännu djupare på stretch vore toppen! känner mig stel överallt...

Svar: Då kommer det ett sådant lite längre fram :) Skönt att det är flera än mig som är stela ;)
Per Ekbjörn

2013-07-22 @ 21:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0