Protein och kalorier

Jag vet att jag skrivit och tjatat om protein typ förton gånger men det är så viktigt så det kan jag göra ytterligare en gång ;)
 
Protein behövs både när det gäller att bygga muskler och vid en bra deff!
 
Protein är kroppens byggstenar och nödvändigt för att du ska kunna bygga muskler. Kroppens muskler består av 20 procent protein.
 
http://muskelbygget.se/protein-c-65.html
 
Efter träning så behövs ett snabbt protein och då är proteinpulver att föredra. Proteinpulver fungerar även bra till mellanmål. Jag använder alltid protein i min frukostdrink. Även om man tar proteintillskott så bör man försöka få i sig mycket protein även genom kosten. 
 
 
Varför är protein så viktigt vid deff/viktnedgång?
 
 
* Protein ger en bra mättnadskänsla viket kan underlätta en viktminskning.
 
* Protein är även viktigt för fettförbränningen, forskning visar att de stimulerar den eftersom att protein ökar utsöndingen av ett hormon som frigör lagrat fett
 
* 1 gram protein innehåller 4 kcal men när det bryts ned så kostar den processen lite energi så det blir bara 3 kcal kvar. 
 
* Protein vs kolhydrater
1 gram kolhydrater ger 4 kcal och ger dessutom ett större insulinpåslag än protein vilket ökar inlagringen av fett. 1 gram fett ger 9 kcal. 
 
En kalori definierades ursprungligen som den nödvändiga energin för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius. 
 
Kalorier är alltså energi. Det är inget vi ska vara rädda för. Energi behövs! Ett överskott av energi gör att vi går upp i vikt. Ett kalorieunderskott är nödvändigt vid deff och ett högt proteinintag är nödvändigt för att vi ska bränna fett och inte muskelmassa. Ska man öka i muskelmassa så är ett kaloriöverskott och ett högt proteinintag nödvändigt. 
 
Kolhydrater behöver vi inte heller vara rädd för. I samband med träning behövs kolhydrater för att orka träna och efter passet är det fördelaktigt med kolhydrater för bättre återhämtning. 
 
En kebabpizza innehåller typ 1500 kcal tror jag. Det är inget som är optimalt när man deffar, MEN det går att äta pizza varje dag och ändå gå ner i vikt om man rör på sig tillräckligt. Läs om min pizzadeff i april förra året ;)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0