Mat för muskler OCH hälsa.

Nu har jag tränat fem dagar på raken så idag var det dags för en vilodag. Normalt sett tränar jag 2, 3 eller 4 dagar och vilar men när jag har semester och kan sova hur länge jag vill, ingen stress osv så kan jag tränar lite oftare. 
Många som tränar, jag inräknad, tycker det är tråkigt med vilodag eftersom vi älskar att träna. Men försök istället tänka på vad vilan gör med er kropp och era muskler.
 
Vila är viktigt. I måttlig mängd precis som allt annat... 
 
 
 
Lite förenklat kan man säga att de muskler ni tränat sista dagarna växer lite extra på vilodagen, förutsatt att ni äter bra. Vissa kanske tänker att det inte behöva äta bra på vilodagar? Tänk om, ni ska alltid äta bra för bästa resultat. Dessutom så kommer de kolhydrater ni äter idag användas som bränsle till morgondagens pass. 
 
Om ni tycker det är tråkigt med vilodag så tänk på hur era muskler växer och tänk på hur ni förbereder er inför kommande pass...
 
När jag är "offseason" så äter jag inte riktigt lika strikt som när jag deffar men är ändå noga med att få i mig det min kropp mår bra av, både det musklerna behöver och sånt som är bra för hälsan. Tänker mer och mer på att äta bra för att må bra och inte bara för att musklerna ska må bra. Kanske är för att jag är 31 år fyllda och trots att jag känner mig ung och frisk ändå kanske har lite omedveten åldersnoja? ;) 
 
Smoothie, massor av nyttigheter och protein. Väldigt gott dessutom :)
 
Jag äter aldrig likadant från dag till dag, men grunden är ungefär samma. Jag ser alltid till att få i mig tillräckligt med protein. Ligger normalt på 200-250 gram om dagen och det främst proteinkällorna är proteinpulver och aminosyror från http://muskelbygget.se/, ägg, lax, kvarg och kyckling. Jag äter även kött, annan fisk och köttfärs, dock inte lika ofta. 
 
Havregryn, en perfekt kolhydratskälla. Relativt högt proteininnehåll, en del bra fetter, fibrer, vitaminer och mineraler. Kan det bli bätttre?
 
Mina främst kolhydratskällor är från havregryn, ris och potatis men blir även en del godis runt träning, riskakor och bröd och dessutom gainer från http://muskelbygget.se/ efter träningen. 
Även bär, grönsaker och frukt bidrar med kolhydrater men inte i så stor mängd. 
 
Ifrån laxen, mandlar, nötter, frön, avokado och äggula får jag varje dag i mig bra fetter. Jag kompletterar detta med Omega 3 Strength 
 
Jag äter bär (mixat i havredrinken) varje dag som ger bra antioxidanter. Blåbär motverkar bland annat åldrandet. Där ser ni igen, jag vill hålla mig ung ;)  Jag äter olika sorters grönsaker varje dag för att få i mig antioxidanter, vitaminer och mineraler från olika källor. Grönsaker bidrar även med en del fibrer som är viktigt för kroppen. 
Daily Strength Superfruit Daily Strength Superfruit , även om du äter bra kost så kan det vara klokt att ta ett tillskott av vitaminer och mineraler om du tränar hårt. 
 
Jag försöker även att dricka min specialnyttiga äckeldrink lite då och då, även när jag inte deffar. 
Grönt te med citron, ingefära och gurkmeja. Specialbra för hälsan! Ökar även fettförbränningen något. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0