Kungen av magövningar?

Idag tränade jag vader och mage på förmiddagen. Nu när jag är i allra sämst form så är det inte lika kul att träna mage och jag kan erkänna att jag slarvar lite med magen nu. Dock är det en av mina bättre muskelgrupper vilken syns när jag deffat ner mig. Nu va det nog nån månad sedan jag körde "maghjulet" . Ni vet den där övningen när man sitter på knä och har ett maghjul eller skivstång och "rullar fram" . (När man är väldigt tjock så kan man rulla fram oxå har jag hört men det är en annan femma... )
 
Ni vet nog vad jag menar om jag visar den här: 
 
Den här övningen fungerar lika bra med en stång eller hantlar där vikterna går att "vrida på". 
 
Jag var emot den här övningen för några år sedan. Jag tänkte att det är ju en töntig övning. Töntig eller ej, nu är det min favoritövning för magen. Det kanske rent utav är den bästa magövningen som finns?
 
Om man inte har några problem med ryggen, den frestar nämligen ländryggen något, så tycker jag att man ska börja köra den här övningen. Det är magen som gör största delen av jobbet men rygg och armar hjälper till något. Om man inte klarar den för ryggen eller något annat så misströsta inte, det finns andra bra magövningar oxå ;)
 
Början med att inte rulla fram för långt och som i alla andra övningar så TÄNK den muskel som ska tränas, mage alltså i det här fallet. En vanlig fråga är om en viss övning tränar övre eller undre delen av mage och svaret är att man ALLTID tränar både övre och undre delen. Det kan dock kännas lite mer i antingen övre eller undre delen. 
 
Sen tror jag nog de flesta kanske har lärt sig det vid de här laget men en liten påminnelse iaf, det GÅR INTE att punktförbränna. När kroppen bränner fett så tas det från hela kroppen och ofta är det där på nedre delen av magen som är svårast att få bort...
 
Jag kan ju skriva om SÄMSTA magövningen också! Den sämsta magövningen jag kommer på är nog den när man ligger ner på golvet och en kompis står och kastar ner benen på en! Vad är det för dumheter!? Inte fan ser man någon ligga och köra bänkpress och den bakom kastar ner stången mot bröstet på den som kör!? 
 
"Men jag tycker att den tar bra på magen" Ja det är möjligt att den känns men skaderisken är enormt hög. Dessutom är det främst höftböjaren som jobbar och inte magmuskulaturen. 
 
Snart sommar så kanske dags att börja deffa?! Nej jag väntar lite... 
 

Kommentarer
Postat av: K

Du är ju farligt snygg! Var hittar man män som dig???? Ögongaaaasm !

2013-04-27 @ 16:33:04
Postat av: Per Ekbjörn

Haha ojdå, tack så mycket :)

2013-04-27 @ 17:33:30
URL: http://perekbjorn.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag får ont i ryggen av den här övningen. Funderar om jag går fram så lågt det går innan det gör ont. Kan man efter hand stärka upp musklerna.

Svar: Ja det är en nackdel att vissa får det. Ja gå så långt du kan innan de gör ont. Det är bra träning även i början av rörelsen oxå :)
Per Ekbjörn

2013-05-22 @ 06:54:00
Postat av: Anonym

Jag får ont i ryggen av den här övningen. Funderar om jag går fram så lågt det går innan det gör ont. Kan man efter hand stärka upp musklerna.

2013-05-22 @ 07:00:34
Postat av: Jadu..

funderar på att dra bak axlarna något?

Svar: Funderar du på att göra det eller Vad menar du?
Per Ekbjörn

2015-05-14 @ 14:38:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0