Timmarna runt passet är viktigast!

Inspirerad av den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=S-GBxpLQsek&feature=related så tränade jag ben idag. Riktigt lyckat pass! 
 
Körde benspark, knäböj på ett ben i smith, benpress och sittande leg curl. Blev även lite tjejmaskin för insida lår men det är så töntigt att träna den om man är kille så det håller jag tyst om. Men nu skrev jag det ändå så får väl be er hålla tyst om det då.. 
 
Helt slut nu efteråt. Halvdöd. Inte halv död för jag är varken halv eller död. Men halvdöd... (Snälla!) Nu har jag legat och kollat på film och tagit det väldigt lungt. Jag vet att många har mer än mig att göra och att stress ibland är oundvikligt. Men man får förmodligen ut mer av passet om man, i möjligaste mån, kan undvika att stressa timmarna efter passet. Och innan med. Helst inte stressa alls så klart. Men just timmarna efter passet är extra viktiga att inte stressa och samtidigt få i sig det kroppen behöver.
 
Jag äter normalt 1-2 timmar före passet och ibland dricker jag aminosyror under passet. Idag åt jag 2,5 timme före passet men tog då 1/3 av min gainer precis innan passet och resten direkt efter. Sen 1-1,5 timme efter passet äter jag mat. Alltid minst 40 gram protein och mängden kolisar beror på om jag bygger eller om jag deffar. 
 
De närmsta timmarna efter passet kallas Window of opportunity. Nu är det ju inte alltid så bra så att jag inte har någon tid alls att passa eller något överhuvudtaget jag måste göra på hela kvällen men idag var de så och det är bara att njuta. Njuta av att det är skönt att inte ha något man måste göra och njuta av att passet förmodligen gav lite extra. 
 
Men som sagt, det är inte alla gånger man har det så lugnt men vill du få ut maximalt av passet så se iaf till att inte stressa iväg till något direkt efter passet och kom ihåg att det du äter/dricker timmarna efter, och även före, passet är extra viktigt! 
 
Stress gör att kroppen utsöndrat kortisol vilket dels är katabolt och dels ökar fettinlagringen. 
Inte ok...
 
 
Nu vet jag att de flesta av oss som läser den här bloggen inte är några katter. Jag vet faktiskt ingen katt som läser bloggen men det är möjligt att det är. Hur som helst, katter är oftast väldigt avslappnade och ser ut att njuta av livet. Det funkar inte riktigt att leva som en katt kanske, men ni fattar nog ändå min poäng... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0